Friday, April 28, 2006

Rahasta ja pelimainonnasta

Mastercard tutki asiaa ja jostain ihmeen syystä jopa lähes puolet eurooppalaisista uskoo käteisen rahan katoavan vuoteen 2016 mennessä. Joudun siteeraamaan erästä suora-copittelijaa: "Siis mitä?".

Käteisen käyttö ja painoarvo kyllä vähenee, mutta miten käy harmaiden rahavirtojen? Siellä liikkuu jokunen euro ja jokunen dollari. Ja donit tuntevat kyllä sen verran silmäätekeviä, kuka ties ovat samassa looshissakin, ettei käteistä kuopata. Näin se on. Toisaalta kysymys on myös perusoikeuksista, ihmisethän jo nykyisin pakotetaan käyttämään pankkien palveluita, ja tuo syvenisi käteisen mennessä mullan alle.

Onhan spekulaatioita ja odotuksia ihan hauska lukea. Huonompaakin viihdettä kyllä näkyy. Välihuomautuksena, että on lystiä tehdä töitä tilassa, jossa porataan, vasaroidaan ja sahataan. Keskittymiskyky ja hyvät kuulokkeet pääsevät oikeuksiinsa.

Microsoft ostattelee sitten juttujen mukaan mainostoimistoa. Ajatuksena on laittaa mainoksia entistä enemmän pelien sisään. Saa nähdä miten viranomaiset ja mainosallergikot reagoivat tähän tulevaisuuden suuntaan.

Lystiähän homma on siinä vaiheessa, kun pelin mainospaikka hakee verkosta sisältönsä aina ajankohtaisesti. Ehkä olen ajasta jäljessä ja tätä tapahtuu nykyäänkin laajamittaisesti. Sääli, että sydän sykkii 8-bittiselle Nintendolle ja Sega Mastersystemille. Pleikka on ihan kiva, mutta ei sillä samoja fiiliksiä saa.

Tai ehkä näemme markkinointiviestinnän tarpeiden mukaan vaihtuvaa pelisisältöä. Pikkupelejä ja toiminnallisuuksiahan on käytetty viestin läpiviemiseksi jo kiitettävä aika. Koska näemme jonkin suuren lanseerausta pohjustamaan rakennetun megahittipelin? Viihdetuotteen tuotteistaminen ja tarvelähtöisen innovaation lanseerauksen yhdistäminen yhdeksi kokonaisuudeksi voisi potkia aika pirullisen lujaa.

Kirjoitti Antti Huttunen @ 2:10 AM

Read or Post a Comment

Minusta olisi ollut siistiä, jos olisi siirrytty suoraan sähköiseen euroon.

Ja täällä Saksassa, jossa en ole kertaakaan onnistunut maksamaan edes paikallisella sirukortilla baarissa, ymmärsin, ettei sataan vuoteen.

Posted by Blogger PA @ 3:43 AM #
 

Sähköinen raha on ihan kätevää jos rajoittaa ajattelun sen jokapäiväisessä elämässä ilmentyviin etuihin ja mahdollisuuksiin.

Toisaalta niin pitkään kuin Echelon ja lukemattomat muut tahot laillisesti / laittomasti /lakien ylä- tai ulkopuolelta tarkkailee tekemisiäni, niin käteinen houkuttaa.

Posted by Blogger Antti @ 3:52 AM #
 

Americas Army lienee esimerkki ihan puhtaasti markkinointiviestintää varten tehdystä, sinäsä ihan kelpo räiskintäpelistä. Ja mikä parasta: löytyy myös mäkille!

Semper fi! Do or die! Gung ho! Ja rättipäitä lahtaa... ei vaan tietystikin let´s kaikki mennään kaukomaille torjumaan vapaata maailmaa uhkaavia joukkotuhoaseiden laajamittaista käyttöä valmistelevia häikäilemättömiä terroristipahiksia.

Posted by Blogger Mikko @ 4:18 AM #
 
<< Home