Tuesday, April 25, 2006

Mainoskatko

Mainoskatkoista on jäänyt mieleen kummittelemaan useampikin spotti. Armahdetaan ne nyt ja annetaan kaiken virrata ulos verbaalisesti.

H&M tekee yksinkertaisesti kaunista tv-mainontaa. Musiikki ottaa koukkuun, ei mitään turhaa kikkailua ja mukaluovuutta. Erinomaista kameratyöskentelyä ja eheä kokonaisuus. Musiikin merkityksen oivaltaminen nostaa ehdottomasti kärkeen.

VR teki musikaalispotin. Tai maksoi. Tai siis Dynamo sen teki. Ja onhan se jo vähän vanhempaa kauraa. Hyvä idea, kunnos mainoslaulurenkutuksia kun on nykyään hävettävän vähän. Tarttuvalla melolla kun NE sanat saa ihmismieleen paljon paljon tehokkaammin ja helpommin kuin kikkailemalla draamankeinoin. Tai komedian. Jokatapauksessa, VR:n spotissa melodia on vähän hätäinen ja musiikin miksaus jotain sinne päin. Ja sehän on spotin kantava juttu?

Upciderin spotti, jossa vanha herra ja hänen rouvansa (vanha rouva ja hänen herransa, miten vaan) istahtavat ja siemaisevat huimelit. Sitten lähtee raketti ja senioria lentää läpi laipion. Tulee pakastin vastaan. Mummo pyöräyttää silmiään ja taas mennään päämääränä taivas. Kokonaisuus on yksinkertaisesti erinomainen. Ei mitään liian vaikeaa saati yli-yrittämistä. Idea on sopivan absurdi. Hyvät nousut sidukasta saa. Ja äänimaailma on mietitty. Ytimekäs spotti, jossa tuote on hienosti esillä.

Samaa ei voi sanoa Golden Capin A astronautti/the astronautti/the siideri tuotoksesta. Ihan karmea. Colden Cap sentään edusti pitkään parasta sidukkamainontaa Suomessa. Nyt on vähän väsynyttä. Sekuntien tuhlaamista. Tai idistä olisi vähän kannattanut jalostaa. Astronautti on kuitenkin aika klassinen aihe... Ovia kuviin ja tekstiksi doors, Morrison ja co. kuviin, The doors ja vähän videokuvaa käsitellen James Douglas -pojalle sidukka käteen. Päihdeyhteyskin olisi valmiina. Vai oliko a astronautti sittenkin juonut liikaa Golden Cappii ja vähän darran vaivaamana myöhästelee...

DNA:n Kauhea kapula jaksaa hymyilyttää. Varsinkin se, jossa mies koputtelee baarin ovea. Nyt kelpaa kolmikirjaimisen operaattorin jyrätä. Kilpailukentällä on tilaa ja S-kytkyäkin ehkä kannattaisi käyttää eduksi. Olisihan siinä S-Bonus-korttikannan verran hyvin sitoutuneita asiakkaita napattavissa.

Peugeot 407 Coupen spotti meni eka ohi. Seuraavalla kerralla sitä katsoi vaistonvaraisesti tarkemmin. Auto ja pelkkiä naisia! Ja siinä, missä näemme viimein kuskin kasvot, tai odotamme ne näkevämme, onkin ruudussa vain tekstiä. Pösö rulez.

Ihan viehättävä on myös Seatin kauhuleffamaisissa fiiliksissä liikuskeleva tuotos. "Se tuli.. ja sitten se oli poissa", "Näin sen metsätiellä..". Viehättävä ja ehjä luomus. Fordin Fiesta ST:m supersankari on vähän karkkia ja elintarvikeväriä sen rinnalla.

Kirjoitti Antti Huttunen @ 1:40 AM

Read or Post a Comment

Joo, Japanissa käytetään paljon mainosrenkutuksia, jotka jäävät helposti päähän soimaan. Jopa siinä määrin, että ihmiset lallattelevat niitä vapaaehtoisesti. Mainostajan kannalta parasta mahdollista aivopesua. Muutenkin siellä käytetään runsaasti sillä hetkellä pinnalla olevaa musiikkia ja lähes aina myös muistetaan mainita esittäjä, mikä on tietysti mukavan huomaavaista.

Se miten siellä mainostetaan autoja, on tyystin eri tasolla kuin täällä. Siellä on hoksattu, että kannattaa mainostaa myös naisille, sillä sehän vain tuplaa tulot. Ja pitäväthän naiset Japanissa käytännössä kukkaronnyöreistä kiinni. Näinpä mainoksetkin ovat muutakin kuin sitä autiomaassa juoksevaa leijonaa ja kanjonien reunoilla ajelua.

Posted by Blogger Archipictor @ 5:58 AM #
 

Kenties Suomessakin kannattaisi ihan niiden perheeen ykkösautojen mainontaa suunnata naisille. Kiva väri ja soma ulkonäkö kun antaisivat machoilun sijaan vähän enemmän liikkumatilaa markkoinointiin ja tuotteiden differointiin.

Nainen tekee lopulta auton hankintapäätöksen. Mies käy katselemassa ja kartoittamassa itsenäisesti. Mutta sitten kun on tosi kyseessä otetaan nainen mukaan. Tosin autokauppiaat puhuvat vain miehille. En ole koskaan ymmärtänyt tätä? Käsittämätöntä, kuinka paljon homoseksuaaleja autokaupat työllistävät. Vai onko kysymys jostain muusta?

Posted by Blogger Antti @ 7:51 AM #
 

Upsiderin spotissa on se ydin, pää tulee kipeäski. Itse en tykkää, että pää tulee kipäeksi, joten minusta ne voisivat suhahdella vaikka Suursuon ostarin takaiselta vanhusten turvalenkkipolulta.

Astronautti on niin weybeond, ettei pysty ymmärtämään. Tai sitten en vain ole kohderyhmää.

Kauhee kapula on kyllä hyvä. Paljon parempi kuin Elämä on (ainakin viimeisimmät). Se on niin härmäläisen hieno.

VR:n jutut on parempia ilman laulua. Se musajuttu ei iske. Noh, en ole kyllä lisännyt junalla matkustamista muutenkaan..

Kikkailu on sen verran taitolaji, ettei siihen oikeastaan pidä lähteä. Yleensä se ei pelitä.

Tämä optisenhiiren mainos antoi minulle voimaa, kestämään vanhaa rutkukonetta ja parkinssonista kärsivää hiirtä: http://pulsar.esm.psu.edu/Faculty/Gray/graphics/movies/promouse_T1.mov

Niin yksinkertaista.

Posted by Blogger hna @ 10:19 AM #
 

-Mä en ymmärrä tän ideaa?
-No, sä et vaan kuulu kohderyhmään.
Tyhmän ja tekijän välillä niin usein käytävä keskustelu.

Mä en edes halua tietää minkä toimiston käsialaa Golden Cap on. Se on niiin neljän seinän sisällä väkisin puristettua kamaa. No, siinä mielessä ihan osuva.

VR oli parhaimmillaan silloin kun koko juttu oli uusi. Vaikka kyyhkys-filkka oli vieläkin hauskempi.

Koffin kapakkatunnelmalliset mainokset sai mua vaihtamaan tuotteen korvaavaan vaihtoehtoon. Karjala on kadonnut ruuduista kokonaan. Ja lapparikin. No, tunturipurojen raikkauden aikana heillä oli sentään jotain hohtoa.

Lahden sinisen mainokset oli siistejä. Samoin erikoisoluen klassikot.

Mutta miksi tv-filkkoi ei tungeta verkkoon... Rasittavaa.

Posted by Blogger Antti @ 10:27 AM #
 

Ai niin! Automainontaa voisi TODELLAKIN suunnata naisille. Vaikka kamppailenkin julkisen- ja yksityisenliikenteen välillä (ihan noin luonnollisesti), niin hei kommoon hei.

Oli erityisen hauskaa viime kesänä ajella ihan perus Agila-Vagilasta, Freelnaderin kautta kaksipaikkaisella Jaguarilla. Vaikkakin vain pari tuntia kullakin, mutta kuitenkin. Lähti hyvin Mazdan urheiluhirvitys ja Toyotakin. Hanna tykkäsi, Hannalla oli kivaa.

Autokauppiaat aika hyvin vetivät naamansa peruslukemille, kun ne autot oli vain luovutettava ko. "siirtokuskille". Eivät ne minua pinkeissä nahkahanskoissani olleet odottaneet... Saisivat yleensäkin vetää vähän parempaa pokkaa ja olla fiksumpia, käytökseltään nyt ainakin. Tylsiä kokemuksia on ihan liikaa.

Posted by Blogger hna @ 10:39 AM #
 

Hei,
tässä tyylikäs Hondan mainos:

http://www.flurl.com/uploaded/Honda_Civic_Choir_43459.html

Henkkamaukassa toimi katseenvangitsija musiikin avustuksella kauniin naisen viaton kuljenta nännit paidan lävitse näkyen. Tai ainakin minulla se toimi katseenvangitsijana.

Mainiota kevättä toivotellen!

Posted by Blogger -A- @ 12:32 AM #
 

Tuo Honda on totisesti aivan hillittömän hieno mainos. Maailmalla on upeaa materiaalia, mutta Suomessa sen hyödyntäminen on aivan olematonta.

Jos paukut eivät riitä ostamaan aikaa televisiosta, niin verkossa olisi luovuudella kyllä saatavissa riittävästi silmäpareja mainokselle. Ja sellainenkin pieni sivuseikka, että oma-aloitteisen jääkaappireissun sijaan ihminen voisi vaikkapa varata koeajon.

Tai paikkansa vastaavan kuoron konserttiin omassa Honda jälleenmyyjäliikkeessä. Tai jalkauttaa pirssin ja kuoron kaupungille.

Posted by Blogger Antti @ 1:11 AM #
 

Kirjoitinkin jo tuonne ylös tästä: onko Golden Capin käyttämässä mainostoimistossa käynyt ns. vanhanaikaiset kun on kirjoitettu uudelleen englannin kielen kielioppisäännöt "a astronaut vs an astronaut"? Vai onko kyse jostain keisarin uusista vaatteista, jossa "kieliopii ei ole se pointti ja sitäpaitsi tuo virhe on jätetty tahallaan mukaan, koska markkinoinnillisestihan blaa blaa blaa..."

Posted by Anonymous Anonymous @ 11:18 PM #
 

No virhe oli pakko tehdä, koska idea oli astronautti ja sitten tuollainen seikka jäi huomiotta. Rönkkö siteeratakseni "Koira ei ole idea". Eikä astronauttikaan. Joten itse idea on a ja an, ja sekin siis suksii virheiden suolla.

Ei tuollaista voi selittää kuin kiireellä ja huolimattomuudella. Kukaan ei ole vaan tajunnut. Tokihan aina voi kehittää puolustuspuheen, että markkinointi on kieliopin yläpuolella tai että ihmiset huomaa virheen ja alkaa puhumaan siitä. Tästä päästääkin siihen, että mitä enemmän virheitä, sitä parempi mainos.

Posted by Blogger Antti @ 1:24 AM #
 
<< Home