Monday, April 24, 2006
Sokeribrändipommi
Limonadit aiheuttavat syöpää. Ei nyt ihan suoraan, mutta mutkan kautta riski on olemassa. Olihan se odotettavissa, on se niin hyvää, että jotain muutakin kuin reikiä hampaisiin täytyy siitäkin synnistä olla sanktiona. Ja tervehän on se, jota ei ole tutkittu tarpeeksi. Kuinka kauan panimot ovat olleet tietoisia asiasta? Veikkaan, en tosin voi olla varma, että aika on hieman pidempi kuin mitä tiedon julkistamisesta on kuulunut. Voin tosin olla väärässä. Hämmästyttävää on se, että yritysten tiedottaminen tästä asiasta on ollut varsin hiljaista. Tai sitten en kuulu jakeluun.
Ilkka Jauhiainen sivusi aihetta ansiokkaassa kirjoituksessaan Marmain sivuilla. Täyden kympin virke kuuluu näin: "Väittämäni on, että pitkällä tähtäimellä parhaiten menestyvät ne, jotka ymmärtävät tuotteen brändiä tärkeämmäksi.". No, brändiähän, tai edes edellytyksiä sen olemassa olemiseen ei ole olemassa ilman tuotetta. Tämä nyt mainostoimistoissakin tiedetään. Brändi-termin merkitystä ei tiedetä ihan niin yleisesti, vaikka se puheenparsissa esiintyy taajaankin. Puhumattakaan brändin taustalla olevista lainalaisuuksista ja erityisesti niiden olemattomuuksista.
Kun lähdetään sorvaamaan analyysia siitä rakkaasta brändistä, kysymykseen "Mitä?" voidaan vielä varsin osuvasti vastata. Kysymys "Miksi?" alkaa olemaankin jo sitä luokkaa, että tässä maassa aika harva osaa vastata siihen oikein. Vaikka jokainen siihen kernaasti vastaa. Tietysti on tämä osa porukkaa, joka tietää vastauksen, mutta pitää turpansa kiinni, koska silläkin saa rahaa. On eri asia luoda mielikuvallista lisäarvoa ja puhua sen luomisesta, kuten Junakohtaus täällä taannoin asian muotoili.
Täällä muuten pamahti tänään. Hurjaa.
Read or Post a Comment
<< Home