Tuesday, April 25, 2006
Käy verkkokauppa näinkin
Varsin lyhyellä aikajänteellä on tullut vastaan kaksi mielenkiintoista ratkaisua verkon käyttämisestä myyntikanavana. Ensimmäinen on mömmönkin esiinnostama Jukka Pojan jenkkarekka.fi, jossa biisin voi ladata ja maksun suorittaa omantunnon mukaan.
Biisilatauksia tulee kokonaisuudessaan varmasti paljon enemmän kuin mitä sinkku myisi kaupassa. Raha tulee lyhentämättömänä ilman välikäsiä suoraan artistille. Jos vertaa siis fyysisen tuotteen perinteistä kanavaa tapahtuvaa jakelua, jossa lähes jokainen kappale tuo n. määrän rahaa ja tätä vapaaehtoiseen maksuun perustuvaa verkkojakelua, on jälkimmäinen taloudellisesti paljon järkevämpi. Eikä fyysinen sinkku tarkoita mp3-kopioiden osalta mitään autuutta. Levy-yhtiöiden roolista on nakerrettu taas palanen pois.
Toinen mielenkiintoinen tuttavuus on Michael J. Totten's Middle East Journal -blogi. Toimittaja on matkustanut omalla kustannuksellaan Irakiin ja kirjoittaa uutiset suoraan blogiinsa. Lukijat saavat lahjoittaa hänelle rahaa. Jokainen ymmärtää, että jos haluaa lukea, täytyy homma tehdä mahdolliseksi.
Yhteistä näille kahdelle ratkaisulle on, että ne toimintamuodollaan saavat ihmisen itse perustelemaan itselleen, miksi tuotteesta kannattaa maksaa. Sähköisen viestinnän ja viihteen tulevaisuus tulee osaltaan varmasti menemään tähän suuntaan. Sisältö ostetaan suoraan tekijältä, kenties välissä on jokin tiedon siirron mahdollistava ratkaisu, mutta suurta mediataloa ei sille tontille tarvita. Toisaalta tämä malli nostaa ihmisiä kiinnostavat jutut pinnalle ja painaa ne, jotka eivät sytytä.
Read or Post a Comment
Mielestäni verkkokauppojen sovellukset ovat leviämässä tuotteista aineettomiin hyödykkeisiin ja tahti kiihtyy kovalla vauhdilla.
- Kari Vuorio
mainonnanverkkokauppa.fi
Oikeastaan on paradoksaalista, että verkossa myydään enemmän aineellista kuin aineetonta.