Thursday, February 16, 2006
Ärhäkkä äänenkannattaja
Kauppalehti Presso, Uudenmaan äänenkannattaja, luovan luokan lehti, ärhäkkä debatin herättäjä.
Lehti tuotiin markkinoille vahvalla näkyvyydellä. Ensimmäisten Pressojen skuupit nostettiin MTV3:n uutisten aiheisiin. Saihan lehti toki näkyvyyttä, mutta toisaalta, eivät luovaan luokkaan kuuluvat ihmiset niin tyhmiä voi olla, etteivät näkisi uutisten käyttämistä markkinoinnin työkaluna. Hyvä lähtökohta ryhtyä rakentamaan myönteitä mielikuvaa lehdestä.
Jotenkin alun suurempien puheiden jälkeen meillä on erillisen lehden sijaan Kauppalehden lauantainumero. Hyvä ja mielenkiintoinen sellainen, mutta kuitenkin hyvin vahvasti kauppalehteen kytkeytyvä media.
Lehden markkinoinnissa mennään vahvasti hinta edellä. Vaikkei tarjous välttämättä ole normaalihintaa edullisempi, jättää se mielikuvan siitä, ettei lehti kiinnosta ihmisiä. Koska sitä täytyy markkinoida hinnalla. Mielenkiinto pitäisi herättää jollain muulla. Hinnan voi nostaa esille kun ihminen tulee tutustumaan lehteen lähemmin, vaikkapa verkossa.
Toinen juttu on se, kenelle lehti on suunnattu. Tietävätkö luovaan luokkaan lehden strategioissa määritellyt ihmiset kuuluvansa luovaan luokkaan? Uusimaalaiset sentään tietävät missä asuvat. Tässä ongelmana on vain se, että huomattava osa uusimaalaisista on muuttanut alueelle muualta. Heidän juurensa eivät ole Uudellamaalla. Siksi liian ärhäkkä alueen äänenkannattajana esiintyminen jättää mielikuvan, että Uudenmaan puolustaminen on pois muulta Suomelta. Ja toisaalta, huomattava enemmistö Uudenmaan väestöstä on jotain muuta kuin luovaa luokkaa.
Jahka uusimaalaisille löydetään ylin yhteinen nimittäjä voidaan alueen väestöä puhutella sisällön kautta. Ennen sitä Presso on vain Kauppalehden lauantainumero. Lukemista lauantaiaamuisin ajatteleville ihmisille.
Read or Post a Comment
<< Home