Monday, February 13, 2006

Dell ring the bell

Valtaosalla yrityksistä hyvä asiakaspalvelu jää sanojen tasolle. Yksilöllisestä palvelusta puhumattakaan. Erikoista on myös se, että palvelu nähdään vain asiana, joka kuuluu palveluyrityksille. Autoteollisuus ei palvele. Ja se näkyy.

Uskomatonta, että Valtran tehtaalla jokaiseen traktoriin saadaan yksilöllinen maalaus. Olkoonkin vain tilan nimi traktori kylkeen ruiskutettuna, mutta silti. Volkswagenilla on sentään Saksan maalla, olkoonkin Sepon mukaan miten paska maa tahansa, tehdas, jossa asiakas pääsee seuraamaan itse kuinka auto rullaa ulos liukuhihnalta. Oikeansuuntaista.

Missä on silti aito yksilöllisyys? Kokonainen teollisuudenala on huutavissa vaikeuksissa, jopa Suomalaista mainostoimistomaailmaa pahemmissa ja silti hinta nähdään ainoana kilpailukeinona. Kannattaisiko sille asiakkaan rahalle tarjota vastinetta? Vielä vähän enemmän kuin Mondeo tai Mazda? Miksi ihmisten oletetaan löytävän valmiista vaihtoehdoista mieluinen ratkaisu ja kaikki valinnainen tai lisänä tuleva maksaa aivan liikaa ja peruskarvalakkimallin hintaa ei osata painaa kilpailukykyiselle tasolle?

Mikä tehdas siirtyy ensimmäisenä Dell-henkiseen logistiikkaan. Mikä tehdas tarjoaa materiaaleiltaan ja maalauksiltaan vapaimman maailman. Pimp my ride jo tehtaalla.

Mitään kantaa en ota siihen, miten koko pohjoiskalotin markkinoiden tarpeet ohitetaan. Skandinavia on ehkä markkina-alueena pieni. Venäjä ei. Ja Kylmä taitaa olla Kanadassakin.

Alalla kuin alalla voittaja on huomenna se, joka ottaa massojen sijaan pirstoutuneet kohderyhmät pienissä paloissa. Tarjoaa heille myös aitoa lisäarvoa sen mielikuvallisen vastineeksi. Ehkä mielikuvallisia vippaskonsteja ei tässä vaiheessa enää edes tarvittaisi. Kommunikaatio perustuisi todelliseen.

Kirjoitti Antti Huttunen @ 1:13 AM