Tuesday, February 14, 2006
Inhimillinen tekijä
"Sinun tehtäväsi on elää. Meidän tehtävämme on elää. Keskitä vakuutuksesi Pohjolaan...", vaan eipä maistunut ontolla soundilla kaikuva kauppakeskusmainonta yhtään miltään sen jälkeen, kun joku tuntemattomaksi jäänyt taho oli tuonut flyygelin ja soittajan kauppakeskukseen.
Biisivalinta oli hauska ja sovitus nerokas, mutta ne olivat sivuseikka. Tunnelma oli ainutlaatuinen ja ääni levisi avarissa tiloissa upeasti, olkoonkin akustisesti konserttisalia heikompi. Se oli hetki, jota ahmi joka solullaan, hetki jota hengitti. Kiire oli poissa. Vihaamassani ostoshelvetissä olikin hyvä olla. Siellä saattoi pysähtyä.
Tuli kierrettyä useampikin kauppa ja etsittyä kaikkea. Yhtäkkiä tarve olikin olemassa. Tarve oli se hetki. Hymykin oli huomaamatta löytänyt huuleni. Mikäs olikaan Seppälän mainonnan konseptin syvin idea?
Katsoessani muita ihmisiä, heidän reaktionsa näyttivät samansuuntaisilta. Ihmiset hymyilivät ja rupattelivat vapautuneesti ventovieraille. Olen varma, että ainakin soittajan lähimpien liikkeiden keskiostos oli tänään merkittävästi normaalia suurempi. Puhumattakaan asiakkaiden saamasta emotionaalisesta lisäarvosta.
Missä vaiheessa joku ostoskeskus ymmärtää lähteä erottumaan, tulla lähemmäs ihmisiä ja inhimillisemmäksi? Vaikka palkkaamalla house bandin. Tai mitä tahansa muuta yhtä nerokasta.
Vilkaisin tänään myös Ogglin sivuston ja palvelut lävitse. Yritys tulee menestymään. Toiminta perustuu siihen, minkä Pekka Lahtinen ymmärsi jo vuosia sitten. Toiminta perustuu ihmiseen. Ei ihme, jos suuret kiinteistovalittajat valittavat markkinahäiriköstä. Joku kun tuli ja laittoi alan uudistumaan. On pakko lähteä ihmisten tarpeista, ei välittävän yrityksen.
Read or Post a Comment
<< Home