Monday, February 13, 2006
Kevyttä kusetusta
Google myy mediatilaa huutokaupalla. Varmasti yksi tulevaisuuden trendi. Siinä mitataan median teho ja taso. Onkin jo korkea aika siirtyä ostajan markkinoihin. Tai ainakin nähdä kuinka se toimii.
Atria mainostaa kevytjauhelihaa. Ennen sitä kutsuttiin paistijauhelihaksi. Kuten Biolanin pakkausuudistuksesta sanoisi, sama paska, eri paketti. Valio myy kevyempää voita. Sinänsä oikea tie, mutta en väittäisi, että tuotteella, jossa rasvaa on 60 % olisi mitään tekemistä keveyden kanssa. Tai keveydellä terveellisyyden.
Elintarvike teollisuus taitaa niksit. En nyt muista ainesosan nimeä, mutta samaa lisäainetta pystyy käyttämään kahdessa eri tarkoituksessa. Taisi olla makeutusaine ja jokin muu. Kun käyttötarkoitukseksi nimetään tämä muu, voidaan väittää "ei keinotekoisia makeutusaineita". Haloo. Ehkä toimii ennen kuin joku hoksaa. Ja kun joku hoksaa niin on vaikea saada toimimaan enää yhtään mikään.
Samanaikaisesti leviää käsitys, että hiilihydraatit olisivat liikakilojen taustalla. Koska teollisuus tarttuu tähän? Ja entä sen jälkeen? Missä vaiheessa tulee raja, jossa ihminen haluaa vain tavallista ruokaa? Pakkaukseen on painettu ainesosat selkeästi ja ihminen älykkäänä osaa valita.
Ai niin. Täytyy differoitua relevantisti, luoda mielikuvallista lisäarvoa ja kuitenkin tarjota samaa kaikille täsmälleen samoilla argumenteilla. Tälläkin sektorilla sykli pyörähtää väistämättä alkuun.
Tai toisaalta, jos hän syöttäisikin lifestylensa www-lomakkeella ja sopivat einekset kiikutettaisiin suoraan kotiin. Jossain vaiheessa varmasti tätä tullaan näkemään. Viimeistään sitten kun yritykset oivaltavat ostavansa työntekijöiltä päivän työpanoksen, ei heitä 8 tunniksi istumaan tiettyjen neljän seinän sisällä. Siinä onkin suomalaisella mielenlaadulla haastetta. Mutta se on jo toinen tarina.
Read or Post a Comment
<< Home