Wednesday, February 15, 2006
Mainosraati 1.
Jukka Virtanen ja Levyraati ovat käsite. Yle yrittää Runoraadilla, mutta nyt esittelen teille täysin interaktiivisen mainosraadin. Vakiovieraiksi kutsun jokaisen blogini lukijan.
Osallistuminen on helppoa. Valitsen joka viikko yhden rotaatiossa olevan tv-spotin. Teidän tehtävänne on arvostella se kuten musiikkivideo, levy, leffa tai kirja.
Arvosteluasteikko on 0-5. 0=totaalista paskaa, 5=täydellinen.
Arvostelun voi tehdä nimettömänä.
Arvostelun tämän viestin kommentteihin.
Seuraavassa esimerkki:
"Sotka ei ole jättänyt koskaan ketään kylmäksi. Sympaattinen tuotanto ja tutut hahmot herättävät aina voimakkaita tunteita - puolesta ja vastaan. Ehdottomana huippuhetkenä Sotkan mainonnassa on Gardemeister-tuolin ratkiriemukas puoliminuuttinen. Sen jälkeen huippuhetkien nimeäminen on vaikeaa, mutta silti mainonta on säilyttänyt tasonsa.
Sotkan uutuus on tyrmistyttävä kokemus. Muutos tuli taatusi puun takaa, eikä spotista saa ensikatsomalta irti mitään. Huumori on edelleen puisevan ja haisevan välimaastosta, eikä antisankarillisen mieshahmon loistelias roolisuoritus onnistu pelastamaan.
Jos tutut ja turvalliset, kuluneetkin ideat vetoavat sinuun, tämä mainos on kuin sinulle tehty! Jos etsit tuoreita ideoita ja järisyttäviä kokemuksia, vaihda kanavaa.
2/5"
Lisäys 17.2. Oivalsin mikä Sotkan uudessa spotissa tökkii minulle eniten. Sen lähestyminen jättää kielteisen mielikuvan. Vanha totuushan on "Kun tekee itse, saa just semmosen kuin tulee", eivälttämättä huonoa, ei välttämättä hyvää. Jos mielikuva Sotkan laadusta on alhainen, niin totta helvetissä teen itse paremman. Toisaaltahan mainoksen "Tee ite parempi" toimii nerokkaana, ennakoivasti suoritettuna vittuiluna spottia kritisoiville tahoille, kuten minulle ja toisaalta viittaus mainoksensa itse suunnitteleville yrityksille on selkeä.
Ensimmäisenä Mainosraadin hampaisiin pääsee Kolumbuksen "juoksee halvemman perässä" -spotti. Sana on teidän.
Read or Post a Comment
Tämä hoituu yhdellä virkehirviöllä: Viidennen kerran jälkeen spotti, jossa isot miehet leikkivät hassunhauskan kuvausryhmän, ideoita pursuilevien mainoshessujen ja vähintään yhtä luovan mielen omaavan asiakkaan edessä inkkareita ja saavat viestinsä yhtä tehokkaasti perille kuin näkymättömille ystävilleen mutiseva sekakäyttäjä 3T:ssä, alan oikeasti olla sitä mieltä, että Brian Wilsonin sekopäisimmissäkin levytyssessioissa oli enemmän järkeä kuin tässä media-ajan tuhlauksessa.
1/5 (tämä piste spotissa vallitsevalle säätilalle: ei edelleenkään kannata katsoa tv:tä, mikäli haluaa paeta todellisuutta.)
Hau!
Niin kuin moni muukin mainos, niin kyllähän sen äkkäsi. Koska ei saanut ensin selvää mitä se jamppa sanoo. Sitten alkoi vituttamaan sen typerä pipo ja koko typerä, ryhditön olemus. Puvustus olisi saanut olla vähän, piirun verran parempi. Valaistus on ihan perseestä.
Hauskinta koko mainoksessa on kaverin viisivuotiaan tyttären kommnetointi metsäpolulla "Kato, meidän koira juoksee halvemman perässä. Onks tää nyt se oikee polku?".
Ainakin se näyttää halvalta tuotannolta, vaikka tuskin ihan sitä on. Olisi ollut vaan halvemman näköinen. Olisivat ottaneet viisivuotiaita intiaaneiksi, valaisemaan ja kuvaamaan. Olisi ollut villimpi.
Skalpeerattu arvio: 1/5
1/5
Juoksee halvemman perässä -pätkässä on niin hassunhauska ja nokkela idea että pisteitä on pakko antaa... *rummunpäristystä*... 1.
Virtuoosimainen näyttelijäntyö ja taidokas puvustus yhdistettynä nokkelaan dialogiin on mainosjuhlaa parhaimmillaan.
Ensimmäisellä kerralla uupunut rokkari keräsi sympatian. Kun selvisi, että kysessä on katala intiaanijuono, oli pettymys suuri.
En tiedä mitä kuvamaailmalla ja tarinalla yritetään kertoa? Toisaalta pehmeäpäinen härkäaasi on niin huono, että se kääntyy jo hyväksi.
Yritän hyväksyä spotin sillä ajatuksella, että sen tilalla voisi pyöriä jotain vielä kauheampaa. Mitä se olisi? Sitä en keksi.
Mutta tämän syntiset kuluttajat ansaitsevat! TV on helvetti. Kärsikää, hyvä.
4/5
1/5
Tämä on hauska idea. Vielä kun saisi mainokset nähtäväkseen jostain.
[onko kaista todella niin kallista, vai videon muokkaaminen sopivaan muotoon, ettei firmojen aina ja kaikkialla kannattaisi laittaa mainoksiaan kotisivuille kaltaisteni hölmöjen iloksi?]
Valitettavasti blogin alusta ei mahdollista ainakaan minun koodaustaidoillani videon liittämistä. Linkin kautta pyrin etsimään tulevaisuudessa kommentoitavat tekeleet.
(sarkasmi alkaa)
Ja olen mainosalalla, en voi näyttää spottia ilman, että hyötyisin siitä taloudellisesti.
(sarkasmi loppuu)
[Kaista ei ole kallista, eikä muokkaaminen hankalaa. Yritykset eivät tajua. Eivätkä mainostoimistot muistuta, koska siitä ei saa rahaa.
Parhaimmillaanhan mainokset leviävät verkossa itsekseen siinä missä muutkin kiertävät sähköpostit.
TV-kanava tosin jää tällöin ilman mainoseugeneita...]
Joo, bloggeriin ei taida videoita saada suoraan, mutta jos jatkossa linkkejä löydät, niin hieno homma.