Saturday, February 11, 2006
Timmit tiimit
Tequila rekrytoi. Mikäpäs siinä, pakko uutta lihaa on saada myllyyn, jos toimiston pinnalla aikoo pitää. Tequila rekrytoi kokenutta ja konseptien luojaa. Kaikki rekrytoivat kokenutta konseptien luojaa. Mistä niitä sikiää? Miten ala aikoo uusiutua, paikata loppuun poltetut, töihin vittuuntuneet tai eläkkeelle poistuneet, jos sisään ei oteta uutta verta.
Asiakkailla ei harjoitella, sanoi konsepti joskus. Huipuksi kasvaminen vaatii, että tekee virheitä, sanoi joku toinen. Ristiriitaista. Otaksuttavaa, että suurin ongelma on alan ylimielisyydessä, ala ei halua kasvattaa. Fakta on, että lopputulos on usein parempi, mitä useampi aivosolupari sitä on ollut miettimässä. Tekeminen on paras keino oppia. Ehkä omista ajatuksista ollaan niin mustasukkaisia, ettei oppeja haluta jakaa tekemisen kautta. Lavalla puhujana patsastelu on toinen juttu, sillä kun kasvattaa omaa egoa.
Tiimeihin liittyen veres muisto. Eräs AD raapusti palaverissa kalenterinsa kulmaan epätoivoissaan merkinnän: Tiimi = kulissi. Toisessa tilanteessa toinen huokasi syvään ja tokaisi: "Mitäpä olisi aamupalis ilman tiimimuutoksia". Pahimmillaan asiakas ei ole nähnyt tiimiä koskaan, edes sitä kulissitiimiä ja päin vastoin. Onneksi toimistolla on luovajohtaja, joka suodattaa linjan tiukasti so 1980-VP/SM-perushutuksi. Eivätpähän muutokset näy asiakkaalle.
"Anna idealle mahdollisuus, esittele se asiakkaalle."-ajattelun ihmiset ja aitoon tasa-arvoiseen mainostoimiston ja asiakasyrityksen suhteeseen uskoville suunnittelijoille moinen linjattomilla latteuksilla poukkoileva linja oli liikaa.
Näin heillä, miten teillä?
Read or Post a Comment
<< Home