Thursday, February 09, 2006

Yli ja ulos

Elämässä pitää olla sokeria, ei keinomakeaa. Ja nautin huumorini mustana. Siksi olen lähinnä nauranut tragikoomisille kertomuksille mainosalan henkilöstöpolitiikasta. Ei voi olla asiaakkan etujen mukaista, että keskikokoisen toimiston henkilöstön vaihtuu 1,5 vuodessa 1,5 kertaa.

Miksi näin tapahtuu? Siksi, että tärkein pääoma kulutetaan loppuun. Tunnit ja laskutus eivät kulje käsikädessä ja laskutettavat tunnit ovat ainoa johtoa kiinnostava seikka. Taitaa olla aika monessa paikassa. Ei siinä mitään. Mutta samalla silmät tuppaavat menemään umpeen todellisuudelta.

Jossain vaiheessa venyminen ei onnistu. Toiset lähtevät itse, toiset savustetaan ulos ja uusia ihmisiä otetaan kiertoon. Onneksi työterveyslääkäri määrää avokätisesti rauhoittavia ja unilääkkeitä. Ja masennuslääkkeitähän popsitaan kuin karkkia. Mutta siitä ei kannata hiiskua, vaikka yli puolet henkilöstöstä sitä tekeekin.

Kuulemani esimerkki lienee lähempänä äärilaitaa kuin keskiarvoa, mutta kertoo silti arvomaailmasta ja sitoutumisen tasosta. Ainoastaan asiakkaiden raha kiinnostaa, ei heidän liiketoimintansa. Kun työ on etupainotteisesti laskutettu, ei se enää kiinnosta. Mitä helvettiä? Minä en asiakkaana antaisi moista luottoa. Asiakas ei ole rahoituslaitos. Varsin neuvostoliittolainen tapa ottaa ensin raha ja antaa sitten tuote. (joka ei välttämättä toimi..)

Kirjoitti Konsonantti @ 12:57 AM

Read or Post a Comment

En tiedä. Voi olla ettei minussa ole kilpailuviettiä, kun ei jaksanut kuunnella vittuilua ja iän ikuista urputusta omasta työnteostani, tahdistani, kahvinkeittötaidoistani ja diipa daapasta.

Päätin, etten ota mitään helevetin pillereitä, vain jaksaakseni kuunnella ylemmän suunnittelu-, projekti- ja taiteellisenjohdon rakentavaa perseeseen päällä pomppimista.

Leikkiköön itsekseen, hukkukoon suohonsa. Hasta La Vista, beibe.

Posted by Anonymous Anonymous @ 11:08 PM #
 

En usko, että jutulla on mitään merkitystä kilpailuvietin kanssa. Mainosmaailma on kovin putkinäköisten ihmisten täyttämä. HRM-taidot ovat toinen luku, josta on nähtävänä pääsääntöisesti vain huonoja ja vielä huonompia esimerkkejä. Ironista, mikä mainostoimistejen tärkein pääoma olikaan?

Posted by Blogger Konsonantti @ 11:13 PM #
 
<< Home