Wednesday, February 08, 2006

Pintaraapaisu

Valio laittoi maitopurkkiin taidetta. Onnistunut ratkaisu, nosti hymyn minunkin huulilleni. Ja saman tekee Valion uusi slogan: "Anna elämän maistua". Valitettavasti se kuulostaa entuudestaan hyvin tutulta. Ei olisi ensimmäinen kerta sitten maailman perustamisen kun tahattomasti tai näennäisen tahattomasti var.. lainaamassa ollaan oltu.

Toisaalta menneenä syksynä kolme laajaa mainonnankonseptia meni uusiksi viime metreillä siksi, että sama idea tuli ulos kilpailijan mainoksessa. Ihmismieli on kaavamainen. Olisi jännittävää paikallistaa samankaltaisuuksien taustalla oleva alkuperäinen ärsyke.

Mutta, Valio siis teki oivan ratkaisun tuotepakkaukseensa. Toinen erinomainen esimerkki on ainakin R-kioskeilta löytyvät Marlboron design-tupakka-askit. Litteä ja tyylitelty pakkaus on tunkkaisen raikas uutuus ja logon käyttö kertoo kaiken olennaisen tunnistettavuuden kuitenkaan kärsimättä. Toinen Suomen markkinoilla havaittu kokeilu oli viime syksynä LM:n uutta avausmekanismia testaamaan tarkoitettu koe-erä.

Nämä kaksi kokeilua osoittavat, että jopa tuotesegmentti, jossa mainonta on kielletty, voi toteuttaa tehokastakin markkinointiviestintää. Muualla Euroopassa ollaan tuotepakkausten LUOVASSA käyttämisessä mainosmediana huomattavasti pidemmällä. Varmaan Euroopan ulkopuolellakin, jos sieltä laskee älyllistä elämää löytävänsä.

Rakas musiikkiteollisuus on oivaltanut pakkauksen merkityksen. Itse sisällön merkityksen kuihduttua (koska senhän saa ilmaiseksi mistä tahansa naurettavasta laista huolimatta) on pakkauksella suurempi rooli. Levy on fyysinen kokonaisuus. Tuskin kukaan voi sanoa rakastavansa rumaa muovikoteloa, joka murtuu pienestäkin kolhusta. Kansiin panostetaan todella. Digipak on formaatti, joka tuo CD-levyihin edes jossain määrin samaa tunnelmaa kuin vinyyleissä oli. Kansiin todella panostetaan ja tulos on näyttävä. System Of A Downin tuoreimmat hyvänä esimerkkinä. Tai tänään ilmestynyt Mokoman kuopus, Kuoleman laulukunnaat. Siitä kevennys:

-Mokoma, sanoin levykaupanmyyjälle.
-Ite oot, hän vastasi ja ojensi levyn.
Hyvää palvelua, hetkessä läsnäoloa ja tilannetajua. Voin suositella I.Ompun free record shopia kaikille.

Kirjoitti Antti Huttunen @ 12:37 PM