Tuesday, February 06, 2007
Kohti parempia kontakteja
Täytyisipä aina muistaa ja malttaa pyöritellä jokaisessa kirjoituksessa rautalankapallo jokaisen akselinsa ympäri. Mutta asiallisen kommentinhan ano laukoi: "No voi olla, että kontakteja ropisi, mutta moniko oikeasti ostaa. Nythän ei enää ole hip vain keräillä korkeita kontaktilukuja, vaan maksetaan siitä, että asiakas saadaan avaamaan lompsansa.".
Sääli, että kyseessä on TV-sarja, joten tuo ostaminen jää lähinnä mainostajan rooliksi. Hop. Mutta hyvä yritys, dude.
Mutta siihen asiapuoleen. Onhan se nyt asiakkaasta ihq, kun hälle näytetään faktaa että huomioarvo oli huikea ja kontaktiluvut korkeita. Kelpaa siinä ajatella, että kylläpä minä hyvän ja osaavan mainostoimiston olen valinnut ja mediatoimistokin osaa asiansa.
Asiakaspuolella on huomattava osaamisvaje (aivan liian usein se on yhtä huomattava myös mainostoimistoissa), mitä tulee riittävän täsmälliseen ja kapeampaan segmentointiin ja sen mukaan markkinoinnnin toimenpiteiden kohdistamiseen. Voisi jättää sen katkaistulla haulikolla hosumisen ja saada tällaisia tehoja (metafora).
Joku suomalainen guruksi korotettu sanoi hyvin: "Segmenttien tulee olla niin kapeita, että hirvittää.".
Neuraalilaskenta avaa huikeat mahdollisuudet segmentointiin ja kontaktointistrategioihin. Suomessa kun olisi huippuluokan teknistä osaamista. Marketing Clinic hyödyntänee jossain määrin teknologisia mahdollisuuksia, mutta toisaalta on vahvoja näyttöjä, että asiat voi tehdä vieläkin paremmin.
Siis siten, että kampanjan tulokset pystytään merkittävällä tarkkuudella ennustamaan jo etukäteen. Ihan kuin se, että ne pystytään mittaamaan jälkikäteen ei olisi riittävän pelottavaa. Mutta ei hätää, se luovan suunnittelun osuus pysyy malleissa kaaosteorian osana vielä vuosikausia, ehkä -kymmeniä.
Mun mielestä noi clinicin sivut ovat rumat? Jopa ARG:tä varten kyhätään parempaa. Eikä 6.0 versiointi NIN.comista hassumpi ole.
Read or Post a Comment
<< Home