Monday, February 05, 2007

Pitää nillittää

Kuluttajavirasto on ottanut kantaa mainontaan. On hyvä, että kansalaisista kannetaan huolta. Muutoin lammasparkojen ostokäyttäytyminen saattaisi olla holtitonta.

"Mainonnalla ei ole velvollisuutta muuttaa yhteiskuntaa paremmaksi."
Ylläri! Mutta kenellä ylipäänsä on velvollisuus muuttaa yhteiskuntaa paremmaksi?

"Toisaalta mainonnalla ei voi viestiä arvoja, jotka ovat vastoin yleisesti hyväksyttyjä periaatteita. Sellaista mainontaa ei oikeuta huumori eikä se, että mainoksella pyritään jaloon päämäärään. "

Tämä on pelottavaa. Jos AIDS pyyhittäisiin kokonaan pois tältä pallolta tai vaikka nälänhätä ratkaistaisiin mainoksella, joka on vastoin yleisestihyväksyttyjä periaatteita, niin tarkoitus ei pyhitä keinoja? Munaton suhtautuminen. No joo, unohdetaan yleishyödyllinen mainonta.

Häkellyttävää kuinka ihmisten arviointikykyä aliarvioidaan. Jos esimerkiksi Yariksen tai Twixin spotit ovat sopimattomia...

Mustahuumori ja sarkasmi ovat taitolajeja, joiden kanssa on aina ongelmissa, koska kukaan ei ole omasta mielestään tosikko.

Eettisiä ohjeita tarvitaan, mutta huolestuttavaa on, että Kuluttajaviraston jyrkät näkökannat tappavat terveen anarkismin, sen kyseenalaistavan voiman, jota sekä arvot tarvitsevat vahvistuakseen ja kehitys mennäkseen eteenpäin.

Ainakin itse uskon, että kasvatuksen tehtävänä on opettaa ihmiselle hyvä ja paha. Siltä pohjalta ihminen osannee tulkita maailmaa ihan omia aivojaan käyttämällä. En olisi lainkaan huolissani niin kauan, kuin ihmisellä on kyky empatiaan...

Kirjoitti Antti Huttunen @ 5:35 AM