Friday, September 01, 2006

Monopoli

Arvoisat lukijani, pahoittelen tämän viikon poikkeuksellisen hidasta päivitystahtia. On tullut lennettyä. Ei sillä koneella vaan hoppu on ollut melkoinen. Mut ei se mitn. Pää on onneksi tukevasti korvien välissä.

Kahvia tulee sitten valmiiksi suodatinpusseihin pakattuna. Hintaa moisesta operaatiosta tehdastekoisena otetaan sen verran, että kahvihetken hinta tuplaantuu. Jos on niin avuton, ettei kahvia osaa annostella, niin moinen on aivan oikein. Nerokasta hinnoittelua.

Talouselämässä kritisoitiin suomalaisia medioita jämähtäneiksi ja kaikkea muuta kuin asiakaslähtöisiksi. Asialla oli siis ammatikseen mainostilaa ostava henkilö. Lukekaa artikkeli, tähän aikaan minua laiskottaa jo sen verran, etten jaksa sitä referoida. Mutta samat sanat pätisivät myös mainostoimistoihin.

Joskin mainontaa "luovien" toimijoiden joukossa on sentään aitoa kilpailua. Niin leffamainostilaa saat yhdeltä luukulta, varteenotettavaa sanomalehtitilaa toiselta, ulkomainonnassa on sentään kaksi yhtiöitä kuten täydessä televisiossakin. Entä radio? Yksi valtakunnallinen ja jokaisessa kaupungissa oma pieni markkinajohtaja määräävässä asemassa. Loppu on marginaalia.

Hannu Laaksoa luovempi mainostilaa ostava henkilö tosin ymmärtäisi kaivaa paikallisista sanomalehdistä, aikakauslehdistä ja verkkomainonnasta kokonaisuuden, joka iskisi täsmällisesti tarkasti segmentteihin pilkottavaan kohderyhmään kuin koivuhalkoa. Siinä saisi mainostoimiston suunnitteluosastokin näyttää kyntensä.

Jos mediaostajilla on kiirus, heitä laiskottaa tai he eivät ymmärrä, niin pitäisikö jonkun kertoa. Aikanaan sain kuulla, ettei se ole ainakaan mainostoimiston tehtävä. Onneksi kommentti tuli omasta toimistosta, ei asiakkaalta. Tai sitten päinvastoin. Ehkä se ei ole sitten mainostoimiston homma, mutta kai jonkun pitää sanoa, että keisarin kutimissa on kovin ohut loimilanka ja kuteidenkin transparency on melkoinen.

Haluaisin nähdä enemmän toiminnallista, siis sitä konseptionaalista (taipuuko se nyt noin, ei jaksa kelata) ajattelua vaativaa luovuutta sirkustemppujen sijaan. Tai muuten tulevat Dagmarit ja Pohjoisrannat, ja vievät sen leivät suukkelista. No hyvä.

Kirjoitti Antti Huttunen @ 11:06 AM