Tuesday, August 22, 2006

Omamyyjä

Vesillä toilaillessa tulee väistämättä kalustotappioita. Toisaalta kalustoarsenaalin kasvattaminen on aina ajankohtaista. Niinpä ajoittain tulee käytyä ostoksilla. Yhä useammin ostokset tapahtuvat kohdevesistön lähellä Suonenjoen Pyörä -nimisessä liikeessä, myös Kääriäisenä ja Kiäriäesenä tunnetussa.

Joka ainoa kerta olen saanut alennusta. En ole pyytänyt. En ehdottanut pyöristystä. Olen ollut valmis maksamaan täyden hinnan. Ja aina olen yllättynyt myönteisesti jopa hämmästyen. Myyjällä on vielä aikaa vaihtaa kuulumiset ja kalajutut, joten hankintojen painopiste on siirtynyt hivenen korkeammasta hintatasosta huolimatta tuohon liikkeeseen. Ei etukortteja tai kanta-asiakasohjelmia. Aito asiakkaan kohtaaminen korvaa ne monin verroin.

Saattaapa pääkaupunkiseudullakin saada alennusta. Asialla usein pienet erikoisliikkeet. Mutta aivan itsestään selvää se ei ole. Toisaalta olen kasvanut siihen, että aina kuuluu hieman tinkiä. Varsinkin jos kysymyksessä on yhtään isompi hankinta.

Niinhän se on. Paras asiakassuhdemarkkinointi perustuu ihan oikeaan henkilökohtaiseen asiakassuhteeseen. Siihen tarvitaan kaksi kohtaavaa ihmistä. Molemmat voittavat. Lisäarvoa siihen kyllä voidaan tuoda tietokannoilla ja suorapostituksilla. Valitettavan usein snailmailspämmäys on tuon irvikuva. Koskahan joku liike paukauttaa "omamyyjä systeemin" terveyskeskuksia benchmarkaten?

Siksi ketjujvetoisissa jättiliikkeissä asioiminen tuntuu joskus tyhmältä. Mustasta Pörssistä saa vielä pakettialennusta, kiitos Keskon kauppiasvetoisenmallin. Gigantti on aivan horroria. Myyjiä ei asiakaan henkilökohtainen kohtaaminen juuri kiinnosta. Puhumattakaan oman persoonan laittamisesta likoon. Rahat pois ja rappuun. Siksipä vastaaville liikkeille crm-säätöjen olemassa olo on ainoa keino sitouttaa asiakkaat. Eikä mitenkään tehokas.

Arabianrannan Siwassa seurasin vierestä kuinka vanha herrasmies tarjosi kassalla ensin vihreää bonuskorttia. Sitten plussakorttia. Kunnes myyjä tokaisi: "Se on toi keltanen". Todella hyvin sitouduttu. Kaikki kortit, eikä mitään hajua mikä käy missäkin. Kortit olivat herralle pakollinen paha. Minimanissa viehättää kortittomuus. Olkoonkin, että isosta myymäläkoosta johtuen henkilökohtaista kanta-asiakkuutta ei pääse syntymään. Mutta kauppiaan henki liikkuu myymälässä vahvana.

Kirjoitti Antti Huttunen @ 10:36 AM

Read or Post a Comment

Niin no, JOS on semmonen tyyppi, että haluaa henkilökohtaiseksi käyvää palvelua ja kuulumisten vaihtoa. Meitsi-natsi kyllä mieluiten vain toimittaa asiansa ja häipyy tekemään jotain mielenkiintoisempaa. Ei niinku ihan hirveesti kiinnosta kauppiaan lomakuulumiset.

Posted by Blogger Zepa @ 11:20 AM #
 

Tai tulevat DV-kamerat tai huippukalasaaliit tai huomenna ilmaiseksi meikkejä tekevä Hollywoodista piipahtava kosmetologi tai tieto siitä, mitä helvettiä sille kalafileelle tehdään tai miksi sitä ja sitä tuotetta ei ole, tai mikä tahansa mikä kiinnostaa just sinua. That's the point.

Posted by Blogger Antti @ 11:34 AM #
 

Esimerkkejä.

Asioin mielummin sillalailla pikkasen nuhjuisessa korttelin nurkan kioskilla kahvilla kuin toisessa päässä sijaitsevassa, suht siistissä lounascafeessa, koska nurkan kiskalta saa hyvää palvelua, joskus joustoakin ja siinä voi tovin lätistä. Kun taas lounascafeessa tunnelma on piikkasen toinen.

Minä menen ostamaan "viihde-elektroniikkaa" tasan yhdestä Gigantista, koska lapsuuden parhaista ystävistä on siellä piällikkönä. Varma, hyvä palvelu ja alennukset päälle. Useimmiten (mies)myyjien katsetta saa kaivaa milloin mistäkin, että pääsisi edes tekemään kauppoja.

Minäkään en asio kuin yhdessä divarissa, koska siellä on hyvä tunnelma, vaihtuva ja laaja valikoima kirjallisuutta (myös paljon uutuuksia), hintoja pyöristetään itsestään, omistajatahon henkilökunta on erimukavaa ja käynnistä jää aina hyvä mieli. Kun taas mm. lähistöllä hinnat pidetään ihan "kaupan käypinä" ja jää kökkö olo muutenkin.

Kukaan meistä ei käy eräässä Baaribaarissa kuin silloin tällöin toteamassa, että palvelu on edelleen nuivaa ja rahat kannetaan pubihenkiseen sporttia paljon esittävään ravinteliin, vaikkei kukaan edes ole kiinnostunut sanottavammin sportista. Koska siellä on hyvä palvelu (myös pöytiin), mukava ja positiivisen tuntuinen henkilökunta ja hinnatkin ihan kohdillaan.

Ja vaikka minunkin laajakäsitteisestä perheestäni useimmat tiedostavat sen, että tuskin se mitään paniikkia kauppiaassa tai ketjussa aiheuttaa, mikäli minä ja muutama muu alamme boikotoida jotain liikettä tai ketjua huonon palvelun takia, emme periaatteesta enää asioi siellä, vie rahojamme sinne, mutta periaatteen tasolla se on meille tärkeää.

Posted by Blogger hna @ 10:08 PM #
 

Ai niin, piti sanomani vielä se, että oikeasti hommansa osaava myyjä tietää myös sen, jos asiakas haluaa pitää turpansa kiinni ja toimittaa asiansa nopeasti ilman turhaa sosiaalista kanssakäymistä.

Toi boikotointi on yleistä ystävä-/perhepiirissäni. Ja sana kiertää taatusti. Siis hyvässä ja "pahassa".

Posted by Blogger Antti @ 12:11 AM #
 
<< Home