Saturday, February 18, 2006

Ruotimista

Eilen oli taas se päivä kun mainosmaailman 7-päivää, Markkinointi&Mainonta oli postimiehen jaettavana.

Huvittavaa, että Teleraha lähtee mediasta -uutisen kuvitukseen päätyi täälläkin pureskeltu "Juoksee halvemman perässä" -spotti. Edelleenkin on mysteeri, mitä spotin luoneiden ihmisten päissä on liikkunut. Yhtään pidemmälle ajattelemalla intiaaneista olisi ehkä löytynyt jotain kommunikaatioon viittavaa.

Hiljaisista signaaleista lehti kirjoitti myös. Ei mitään maatamullistavaa. Paitsi loistava ajatus nostona: "Liian tiukalla analysoinnilla voi kadottaa herkkyyden, jota tässä vaaditaan."

Seppo Määttänen ei osaa mieltää kulttuuri-ilmiöitä brändeinä niiden ainutkertaisuuden takia. Hmm. Bränditkin ovat ainutkertaisia. Menestyvistä bändeistä on eriteltävissä yhtäläisyyksiä siinä missä menestyvistä brändeistä (miten mielikuvallinen lisäarvo menestyy?). Bändin perustamisen oppikirjaa seuraamalla ei välttämättä avaudu tie menestykseen. Pointtina on rehellisyys sekä oman jutun tekeminen ja siihen uskominen. Brändillä täytyy olla karismaa ja itseironiaa siinä missä bändilläkin. Analogiat ovat varsin selvät. Ja täytyy muistaa, ettei brändejä voi käsitellä jotenkin kaikista muista sosiaalis-psykologisista ilmiöistä eriävinä. Päin vastoin.

Kirjoitti Antti Huttunen @ 12:50 AM