Friday, February 17, 2006
Hyvä mainos?
Dynamon sivuille on näemmä ilmestynyt maineenhallintakoulu. Ihan näppärä ajatus ja hieno nimi sarjalle lyhyitä, mutta ytimekkäistä kirjoituksia. Siteeraan nyt kyseisiä tekstejä, alkuperäiset löydät täältä. Sinänsä mielenkiintoista, että näidenkin pohjalta löytyy huomattava määrä ristiriitaisuuksia. Ratkaisu taitaa olla aina tapauskohtainen.
Väittämä 1. "Hyvä mainos pystyy herättämään kohderyhmän huomion parissa sekunnissa. "
Hyvä mainos ottaa kohderyhmään kuuluvan IHMISEN huomion parissa sekunnissa.
Väittämä 2. Hyvä mainos erottuu paitsi oman toimialansa mainonnasta myös mainoksista yleensä.
Miksi? Hyviä mainoksia on siis todella vähän. Hyvä mainos menee mainostavan yrityksen nimiin ja kertoo ihmiselle jotain, mitä tämä kokee arvokkaaksi. Erottumista ei pidä hakea erottumisen vuoksi. Se ei ole itseisarvo.
Väittämä 3. Hyvässä mainoksessa on yksi kirkas viesti, joka kerrotaan kohderyhmän näkökulmasta uudella, yllättävällä ja omaperäisellä tavalla (idea).
Hienosti sanottu. Mutta ei yleispätevä totuus. Kaukana siitä. Hassua, että "mainos"-termi jätettiin määrittelemättä. Kovin monenlaista asiaa menee sen alle.
Väittämä 4. Hyvä mainos viestii tuotteesta tai yrityksestä jotain, jota kohderyhmä pitää tärkeänä.
Totta.
Väittämä 5. Hyvä mainos antaa kohderyhmälle oivaltamisen ilon, mutta on samalla selkeä ja ymmärrettävä.
Totta. Vielä parempi mainos on monitasoinen ja avautuu syvemmin älykkäämmille ihmisille jättämättä kuitenkaan tyhmempiä seinäruusuiksi.
Väittämä 6. Hyvä mainos herättää ajatuksia, mielipiteitä tai tunteita. Se saa kohderyhmän innostumaan, hätkähtämään tai nauramaan itselleen, muille tai ihmisluonnolle yleensä.
Vain nuo tunnetilatko? Aika kapea skaala käytössä.
Väittämä 7. Hyvä mainos ei tunnu tai näytä siltä, että se yrittää myydä.
Hmm. Toinen puoli totta, mutta kyllä kunnon lenkkimakkaramainoskin on hyvä.
Väittämä 8. Usein hyvä mainos liittää mainostajan ratkaisuksi johonkin asiaan, joka on kaikille tuttu ja joka liittyy kohderyhmän jokapäiväiseen elämään.
Usein - mikä oiva takaportti, muttei aina.
Väittämä 9. Hyvän mainos on toteutettu tavalla, joka tukee mainoksen ideaa ja antaa oikeanlaisen mielikuvan mainostajasta.
Mainostaja on mainoksessa kuluttajaa tärkeämpi? Miten annettava mielikuva määritetään? Millä keinoilla tiedämme, että kuluttajan mieli ymmärtää asian kuten sen oletetaan.
Hyvä mainos tuo mainostajalle taloudellista lisäarvoa ja lupaa vain asioita jotka mainostaja voi ja aikoo pitää. Oikeastaan Kirnauskiksen sivuillaan kertomat arvot vastaavat siihen, millaista on hyvä markkinointiviestintä.
Read or Post a Comment
Mjah.
Mulla on itselläni ollut käytännön työssä semmoinen neljän kohdan tsekkilista. Mainoksen pitää olla uskottava, erotteleva, oleellinen ja hurmaava. Tavallisesti mitkä tahansa kolme näistä riittävät.
Ei se sen kummempaa ole. Ja jos käytät tätä, mainitse lähde.
blogisi on syvältä, jos aidosti ottaen pidät espan saittia parhaimpana ja annat propsit evian toteutukselle. ei muuta.
Totta kai blogini on syvältä jo aihepiiristään johtuen - subjektiivista epätiedettä.
Missiohan on herättää keskustelua ja sitä ei synny, jollei anna kärjistettyä tarttumapintaa. Evia on raikas. Anonyymi vastauksesi osoittaa, että hommahan toimii. Toki olisi mainiota kuulla myös sinun mielipiteesi eri toteutuksista.
Ja nähtävästi täytynee ottaa käyttöön [sarkasmi alkaa nyt] sekä [sarkasmi loppuu nyt] -merkinnät. Tai sitten ei. Uskon älylliseen ajatteluun ja keskusteluun.
Millä mittareilla sivuja pitäisi arvostella?
Hienoin visu, eniten kikkailua, "paras" idea vai se, että käyttäjä löytää etsimänsä?
eri anonymouse kuin edellinen...
Bobin sivujen käyttöliittymä on jokaiselle tuttu, ne avautuvat nopeasti, idea on yksinkertainen eikä itsetarkoituksellinen. Oleellinen info löytyy nopeasti. Valitsen parhaaksi.
Evia on visaalisesti voimakas, mutta yksinkertainen sivusto. Latautuu nopeasti. Oleellinen löytyy. Ei mitään vikaa.
SEK, PHS ja Tequila koettelevat kahden sekunnin kärsivällisyyttä. Tequilan blogi on hyvä ajatuksena, mutta kuten joku tuolla sanoikin, liian monen mutkan takana.
Espan visu on selkeä ja rauhallinen. Olennainen löytyy nopeasti ja toimiston kärkenä ovat ajatukset. Ei liikaa, eikä liian vähän.