Monday, February 18, 2008
Tarra sun ovees
Meille rantautui korkealla huomioarvolla itseään kauppaava mainosmedia. Ideana on lätkiä ihmisten asuntojen oveen post-it-lappuja muistuttavia tarralappuja, joissa on kaupallinen viesti. Alkuun idea tuntui mielenkiintoiselta, mutta pidemmän pohdiskelun jälkeen en ole niin hirvittävän vakuuttunut sen käyttökelpoisuudesta.
Miksikö? Ensimmäinen omakohtainen kokemus oli kahden kerroksen nousu kotitalon portaissa, jossa lattialla oli ovista joko pudonneita tai maahan viskattuja lappuja. Omassa ovessa moinen oli kiinni. Se tuntui suorakirjeitä tungettelevammalta ja röyhkeältä. Pienen pohdiskelun jälkeen ajatus ajautui siihen, että moinen ratkaisuhan kertoo pahimmillaan, missä asunnossa ei olla kotona. Ja sekös ryöväreitä kiinnostaa.
Tietystihän protokollaan kuuluu sanoa, että laput kerätään pois. Mutta rohkenen vahvasti epäillä, että näinköhän tuo toteutuu ihan oikeasti elämässä. Onhan keruukierros jakelukustannukset tuplaava erä, ainakin nykyisellä kampanjointitiheydellä.
Laajemmassa kontekstissa pohdinta johdatti puolestaan siihen, että jos tämä tapa toimia on ok, niin ilmeisesti ihmisten sopii lätkiä tarroja ihan mihin huvittaa. Jostain syystä epäkaupallinen tarrataide on toistuvasti todettu likimain rikolliseksi puuhaksi. Ja hei, lähteehän se tussikin spriillä metalli- ja lasipinnasta, joten sekin toiminta lienee syytä oikeuttaa. Me kato siivotaan vanhat seuraavan kerran ku bommataan...
Niin tai näin, luova ratkaisu oli hieman ontuva. Tai olisi kauppalistan ja mainostettavana tuotteena olleen viinin voinut paremmin tuoda esille. Joten taidan kuitenkin seuraavan kerran ostaa Nederburgin Cabernet Sauvignonia minulle tyrkytetyn Trapiche Tempranillon sijaan.
Homma voi toimiakin tosi tarkan kohdentamisen välineenä, mutta tämä meno syö pohjaa pois siltäkin. Saas nähdä, mitä tuleman pitää.
Read or Post a Comment
Teen nyt sitten rikoksen: laiton uhkaus...
Jos meidän oveen ilmaantuu joku saatanan lappunen, niin joku markkinointipäällikkö ottaa turpaansa.