Friday, December 07, 2007

Rehellisyydestä

Jos et voi olla hyvä esimerkki, voit olla ainakin varoittava sellainen. Ruotsin vähittäiskaupassa näytetään oikein kunnolla varoittavaa esimerkkiä siitä, mitä ei kannata tehdä. 1600 liikkeen myymäläverkostolla operoiva ICA kertoo olevansa yritys, jonka ihmiset tuntevat ja johon he luottavat.

Käytännön tasolla tämä hieno lupaus on lunastettu ilmeisesti jo vuosia jatkuneella pakkausmerkintöjen väärentämisellä. ICA:n Tukholman myymälöissä on uudelleen pakattu vanhenevia lihatuotteita, mm. jauhelihaa. Siinä sivussa pakettiin on lätkäisty uusi parasta ennen -päiväys. Asiasta uutisoi Dagens Industri.

Toimintatavasta ei varmaan tehty riskianalyysiä. Käsittämätön munaus tuon kokoluokan pelurilta. Roskiin vaan tai eläintenrehuksi, jos ei alennetuilla hinnoilla halua syödä omaa bisnestä. Vaihtoehtoiskustannuksien arviointi olisi toki kannattanut ulottaa käsittämään tämän vaihtoehdon, eli toteutuneen riskin seuraamukset. Tällöin päätös toimia toisin olisi ollut liiketaloudellisesti perusteltu.

Vähittäiskaupasta onkin helppoa loikata myyntiin. Suomen Telecenter on saanut tiedotteensa läpi Talous Sanomiin. Silmiin osui suuri viisaus; myyjä joutuu kohtaamaan pelkonsa. Harvinaisen totta, mutta uhan sijaan se kannattaisi nähdä mahdollisuutena. Siinä oppii yhtä jos toista, mistä on taatusti hyötyä tulevalla ammatillisella uralla.

Pahitteeksi tuskin on myöskään se, että samalla oppii kuuntelemaan asiakasta, kohtaamaan tämän, ymmärtämään tarpeita. Jostain syystä nämä taidot eivät ole niin itsestään selviä, vaikka niiden sopisi olettaa olevan kaikissa palveluammateissa markkinoinnin ja viestinnän suunnittelu mukaanlukien yksi keskeinen osaamisalue.

Toisessa talsan artikkelissa käsitellään myyjäpulaa ja myynnin ja markkinoinnin törmäyskurssia. Näiden kahden välistä ristiriitaa on vaikea ymmärtää. Ehkä se on jokin omaan päähän rakennettu defenssi, jolla käsittää markkinoinnin ikään kuin tulosvastuusta kevennetyksi myymiseksi.

Lukaista kannattaa myös artikkeli blogien merkityksen melkoisesta kasvamisesta. Ennen suurta päätöntä intoilua kannattaa tosin lukea kotimaisen Whitevectorin raportti aiheesta. Ettei käy niin kuin Fortumille, jossa intoa oli hivenen enemmän kuin ymmärtämystä. Todella vakuuttavaa. Oikeastaan hommasta poimitun lauseen rakenne kiteyttää kaiken olennaisen: "Mun mielestä lisää isojen yritysten pitäis lähtee samalle linjalle!".

Kirjoitti Antti Huttunen @ 3:57 AM