Thursday, January 24, 2008

Hukkakontakteja

Talouuussanomaaat kirjootti tännään jotta markkinointiväki ei usko oman työnsä tehoon. Brittilafka oli kysellyt 3000 markkinointiammattilaiselta ympäri maailmaa, mitä he ajattelevat erilaisten markkinointikeinojen ja -kanavien tehokkuudesta.

Vastaajat arvioivat, että 65 % markkinointikuluista valui niin sanotusti kankkulan kaivoon. Se on melkoinen toivomuslähde se, nielee rajattomasti kolikoita. Mutta tässähän ei ole mitään uutta. Paremmasta kohdistamisesta ja mitattavuudesta on jauhettu ja tullaan jauhamaan edelleen. Varmaan maailman tappiin asti. Se on ihan oikein se.

Vois aloittaa tilastojen murskaamisella, segmentit relevanteiksi ja niin kapeiksi että hirvittää ja sitten strategiat kuntoon, niin voi napsahtaa vähän paremmin kohdalle. Olikse nyt David Ogilvy, joka tuumasi joskus tietävänsä, että puolet mainonnasta on turhaa, mutta ei sitä, kumpi puoli. Sääli. Instrumentteja kuitenkin löytyy. Mistä tuli mieleen tämä kiintoisa juttu. Ihmeellinen ja hieno tuo matematiikka.

Jännittävää, että b2b-puolella hukkaprosentiksi arvioitiin 45 %. Samalla jos miettii konventioita, niin onhan b2b mielikuvien tasolla tylsää ja insinöörimäistä. Onneksi se on vain mielikuva, ei totuus. Mutta luulisin eron selittyvän paremmalla kohdentamisella. Täytyy pureskella tarkemmin vähän virkeämpänä. Talsan artikkeli löytyy tästä.

Samaan aikaan kotimaasta tipahti tieto, jotta markkinointi on yhä leväperäisempää. Jännittävää.

Kirjoitti Antti Huttunen @ 12:40 PM