Tuesday, September 11, 2007
ICT-trendit 2008
Voisi aloittaa talsassa olleesta ICT-trendiennusteesta. Kymmenen trendiä on poimittu Espoolaisen Idean konsulttitoimiston Kalle Snellmanin sanomisista. En malta olla kommentoimatta.
1. Netti- ja tilausTV muuttavat TV-katsomistottumuksia.
Hmm. Joo, mutta tätä on tapahtunut jo. Youtube vaikkapa. Tai Joost. Maksukanavat ovat lyöneet läpi muutamassa vuodessa, mutta en jaksa uskoa, että perinteistä tv:tä kanavana käyttävät tilaustöllöt tiettyjen rajoitteidensa takia ihan hirvittävästi breikkaisivat.
2. Laitteissa käytettävyys on in.
Joo, sehän on itsestäänselvää. Mutta ei unohdeta sitä designiakaan. Eihän iPhonekaan ole vielä meillä.
3. Paikannuslaitteista tulee jokanaisen ja -miehen arkileluja.
Eivätkös ne ole sitä jo? Uskoisin että läpimurto tapatuu nimenomaan GPS:ää hyödytävien palveluiden osalta.
4. Kiinalaiset brändit ilmestyvät.
En jaksa uskoa. Olen ehkä väärässä. Ehkä autoissa, mutta marginaalisesti. Lasketaanko Taiwan Kiinaan? Mutta odotan vähän pidemmällä janalla paljon vahvempaa ja jyräävämpää venäläisten brändien vyöryä yli Euroopan.
5. Mobiilipelit ja -markkinointi alkavat viimeinkin toimia älypuhelimissa.
Kun mobiilin ja internetin raja on häilynyt ja huomioidaan tuo GPS, niin näin varmasti tulee tapahtumaan. Sama pätee peleihin. Miten mobiilipeli sitten määritellään? Ihan kelpo business ne ovat olleet tähänkin asti.
6. Kuluttajien sähköiset kirpputorit ja keskinäinen e-myynti lisääntyvät.
Todennäköistä.
7. Teknofirmat havahtuvat ilmastonmuutokseen.
Havaintojeni perusteella tämä on tapahtunut jo, eikä pelkästään teknofirmojen osalta vaan samaa laulua laulaa koko talouselämä. Toinen juttu, erityisesti Suomessa on huoli työvoiman laadusta ja riittävyydestä.
8. Teknovimpaimien yhteensopivuus paranee.
Sitä mä odotan. Laskisin tämän osaksi tuota alun käytettävyyttä.
9. Rahoittajat hylkäävät web 2.0:n.
Jos palvelu saa massat liikkeelle, se kiinnostaa varmasti. Toinen juttu on sosiaalisten medioiden yhteisöllisyyden hyödyntäminen ehkäpä monelta osin demografioita korvaavana elementtinä markkinoinnin suunnittelussa. Pikemminkin ansaintalogiikka kehittynee näiltä osin.
10. Verkko-, harrastus- tai kulttuuriyhteisöjä opitaan käyttämään myyntikanavana.
Tai niiden käyttöä tehostetaan...
Sääli, ettei artikkelissa valaistu lainkaan tuon arvioin pohjalla olevista tutkimusmetodeista tai datasta.
Apple sitten hölmöili raskaasti iPhonen kanssa. Vaikea käsittää, miten hinnanalennus onnistuttiin sössimään noin. Ja vaikea käsittää, että miksi hintaa leikattiin jo nyt. Tietysti volyymi houkuttaa, mutta noin radikaali leikkaus uhkaa vähän tuotteen haluttavuutta. Toinen juttu on tuo soittoäänisähläys. Että pelkkiä maksullisia. Luulisi, että tuotetteen menekkiä edistäisi järjestelmän vahva avaaminen käyttäjälle lisäarvoa tuottaville sovelluksille.
Ja lopuksi se tärkein asia: CMX:n uusi Talvikuningas-levy. Yksi ainoa kappale, joka on neroutta alusta loppuun. 8000 kappaleen painos, numeroituja jokainen. Boksi on enemmän kuin laatikko, se on keskeinen osa teosta. Ja äänimaisema huikea. 40 kuuntelun perusteella luulen, että se on todennäköisesti vuoden paras albumi mun kirjoissa. Ja vastassa on kuitenkin huikean kovia lättyjä. Hankkikaa, nauttikaa ja ihastukaa!
Karsittu, siis klassisesti pakattu versio tulee myyntiin joskus puolen vuoden päästä. Sitä ennen, jos on hidas, joutuu tyytymään vain netistä (ostettavaan) ladattavaan äänitteeseen. Näin se homma pitää hoitaa nykyään. Orkesterilta ja EMI:ltä täyden kympin suoritus.
Read or Post a Comment
Tuo trendiennuste oli kyllä aikalailla turhimpia ennustuksia mitä on viime aikoina näkynyt. On aika pirun helppoa tehdä tuon tason "ennustuksia" kun mukana on lähestulkoon ainoastaan päivänselvyyksiä tai jo hyvässä vauhdissa olevia trendimuutoksia.
Olen kommenteistasi pitkälti samaa mieltä, mutta onhan noita Kiinalaisia brändejäkin jo. Päällimmäisenä tulee mieleen Lenovo ja eiköhän sieltä perästä tule muitakin brandejä ihmisten tietoisuuteen - jos ei hyvässä niin pahassa.