Sunday, August 26, 2007

Muutoksen haasteet

Lueskelin Kari Tervosen jutun, jonka hän oli kirjoittanut, kun oli puolestaan lueskellut kirjan fuusioista. Lukekaa se alle, niin päästään eteenpäin. Fuusiossa toteutuu se ihanan klassinen skenaario, jossa asiakasorganisaation johdossa tapahtuu henkilövaihdoksia.

Eikä moiseen tarvita edes fuusiota, uusi toimitusjohtaja luonnollisesti muokkaa organisaation näkemyksensä mukaiseksi tai markkinoinnin ja viestinnän johdossa vaihtuvat kasvot, kuten työelämässä tapana on.

Tämähän taas asettaa mainostoimistot varpaalleen. Nykyinen päätoimisto ehkä skarppaa entisesestään, uudet kolkuttelevat ovia ja tunkevat linjoille jopa kyllästymiseen asti. Jokainen osapuoli pelaa peliä, jossa pyrkii varmistamaan itselleen mahdollisimman hyvän aseman.

Tässä astuu kuvaan tunneäly, joka markkinointiviestintää suunnittelevan toimiston näkemyksen ja mahdollisten henkilösuhteiden osalta määrittää aika keskeisesti sen, mihin suuntaan homma tulee menemään.

Monessa tapauksessa mainostoimiston proikkareilta, ehkä suunnittelijoiltakin soisi löytyvän edes kohtuullinen määrä HR-konsulttiin rinnastuvaa osaamista. Laskuttaa siitä tuskin voi, mutta muutokseen liittyvien jännitteiden tiedostaminen, niihin reagointi ja ratkaisujen hakeminen on nähdäkseni keskeinen osa asiakkuuden vaalimista. Erityisesti tulenarassa muutosvaiheessa.

Yksi suuri riski moisessa on se, että muutosta läpikäyvät ihmiset prosessin edetessä hoksaavat aiheesta tai aiheettomasti osoittaa syyttävällä sormella mainostoimistoa. Erityisen mahdollista tämä on, jos yksittäiset ihmiset eivät koe tulleensa kuunnelluiksi, vaan toimiston näkemys on jyrätty läpi muutosvaiheessa vahvan ja dominoivan ihmisen toimesta.

Nämä ihmisten väliset jännitteet ovat pirun mielenkiintoinen juttu ja niissä on viljalti arvokasta tietoa. Joskus suora "mitä teillä on menossa?" -kysymys saattaa olla ihan paikallaankin varsinkin, jos taustalla on pidempi ja henkilökohtaiseksi syventynyt suhde asiakkaaseen. Muissa tapauksissa tieto on kerättävä pienistä rippeistä, ilmeistä, yksittäisistä sanoista ja eleistä pitkin palavereja, sähköposteja ja puhelinkeskusteluja. It's electric.

Kirjoitti Antti Huttunen @ 5:46 AM