Tuesday, September 18, 2007

Ammu ihmisiä

Mä olen ehkä taas tosi tylsä tyypi ja muutenkin ankea ihminen, kun mun mielestä tänään järjestettävää Mainonnanpäivää sponssaavan mainostoimisto Zweinsteinin saitti on hyvän maun vastainen. No kattokaa nyt!

Oletko kyllästynyt mainostoimistoosi?
Tekisikö mielesi ampua heitä?
Meillä se onnistuu.

Tietty puolustuksena voisi olettaa toimiston edustajan älähtävän, ettei siinä nyt oikealla väkivallalla uhkailla. Vastavetona voisi sanoa, että ei ole väliä, onko tosissaan vai ei, jos käyttää välineenä toisen elämän kyseenalaistamista. Ihan kaikki ei ole soveliasta.

Tietysti homma viedään oikeaoppisesti loppuun asti, eikä saitilla löydy ainuttakaan nimeä. Jotenkin tosi yllättävää. Pelkkä geneerinen sähköpostiosoite, numero, johon voi lähettää tekstarin ja postiosoite. Onks tää niinku tosi guerillaa? Asiakkaana mua vituttais siinä vaiheessa, kun käyntikortti on hävinnyt.

Toisekseen, jos kerran pesäeroa mainostoimistoihin halutaan tehdä, niin miksi ihmeessä itsensä täytyy tituleerata mainostoimistoksi?

Vai onko tää sittenkin jonkun tosi "luovan" tai sellaiseksi haluavan toimiston rekrytoinnin jatke? Eihän tällaista voi olla. Tää ainakin oli hilpeä. En oo ihan varma, että mitenkä huonoa makua osoittavaksi tämän sitten asettaisi, kun tuo ensinmainittu juttu jo veti pohjat aika syvälle. Ja jos johonkin haluaa viitata, on epäsuora vinoilu yleensä paljon päräyttävämpää kuin sormella osoittaminen, vaikka se tapahtuisi siis tosi nokkelalla sanaleikillä.

Mä ainakin lähtisin rakentamaan hommaa ihan oman pelin kautta, tuomaan esiin omaa ajattelua, korostamaan vahvuuksia, demonstroimaan (vrt. BOB:in alkutaival), enkä puhtaasti mollaamaan muita (joku voi kysyä, että mitä vittua, sullahan on tämä blogi? Juu on, mutta, jos et ymmärrä, niin lue toi tän kappaleen eka lause uusiksi). Siinä käy yleensä huonosti. Eikä se kerro mitään mairittelevaa mainitusta ajattelusta. Nähdäkseni kritiikin tehtävä on rakentaa, ei itsetarkoituksellisesti tuhota.

Joten voi ny helvetti. Pankaa se gänstäräppiä suoltava ämyri kiinni, lopettakaa toi spedeily ja käyttäytykää ammattiylpeydellä.

Edit: Saksan opinnoista sen verta kauan, aikainen aamu ja liian vilkas alitajunta, että meni vähän sönkkösönkkötypo toi nimi. Mut nyt se on suunnileen oikein.

Kirjoitti Konsonantti @ 9:03 PM

Read or Post a Comment

otsikkosi on hieman harhaanjohtava verrattuna tuohon lainaukseen

Oletko kyllästynyt mainostoimistoosi?
Tekisikö mielesi ampua heitä?
Meillä se onnistuu.


Ei siinä pyydetä ampumaan ihmisiä. Ja minusta tuossa on enemmänkin itseironiaa, kun siinä voi loppujen lopuksi kuitenkin ampua asianomaista toimistoa eikä muita toimistoja.
Ja minusta hieno esimerkki siitä mitä voidaan nykypäivänä tehdä eri medioilla. Kun tuota toimistoa ammuin, niin takaisin tuli viesti: osuvaa mainontaa jo vuodesta 2007... ja näytölle pamahti luodinreikä.

Minusta ei huono ollenkaan.

Tuo rekry on sitten asia erikseen. En oikein itsekään tiedä mitä siitä ajattelisin. Onko se vittuilua vai halutaanko sillä herättää huomiota vai mitä? Voihan se olla että noi haluaa suoraan Sekin ulospotkittuja työntekijöitä tai herättää heissä tunteita, että toivoa on vielä ;)

Mutta hyvää sanailua, siitä plussaa.

Posted by Anonymous Anonymous @ 7:44 AM #
 

Otsikkoni on provokaatio. Tai sen voi ymmärtää myös nautaeläimen ääntelynä ja siten semidadana.

Kyllä toi mun mielestä on tulkittavissa myös kehotukseksi ampua ihmisiä ja ihan apua moiseen tarjoten. Toki sen voi tulkita toisin.

Toi paluuviesti on mainio. Sitä en kiistä. Hieno konsepti siinä mielessä. Ei sitä käy kiistäminen.

Olisi jännä tietää, mitä mainostajien liitto on vastannut, kun MTL otti asian esille.

Eivätköhän SEK:iltä potkitut työllisty muutoinkin. Toinen juttu on, että keille siellä on näytetty ovea; osuuko ollenkaan siihen profiiliin, jota rekryllä haetaan.

Pahastutko, jos poistan jommankumman sun replyistä vai haluuks pitää tuplat?

Posted by Blogger Konsonantti @ 9:15 AM #
 

Poista vaan, en tiiä miksi tuli kaksi replyä. Ehkä en vaan osaa.

Missä MTL on ottanut esille ja minkä asian?

ps. hyvä blogi sinulla

Posted by Anonymous Anonymous @ 9:54 AM #
 

Se on vaan tää blogger.

Ja kiitos. Mä odotan, että tää palkitaan vuoden huumoriblogina.

Epäviralliseen dialogiin tuon väkivaltaulottuvuuden sekä rekryn SEK-osoittelun soveltuvuudesta.

Aika rajoilla toi menee kyllä. Lueskelin huvikseen markkinaoikeuden päätöksiä, vähän vastaavaa settiä. Kuluttajalle suunnatussa kampanjoinnissa toi vois olla jo selkeästi tuomittavaa.

Njäh. Mä rupeen kirjoittamaan proosaa.

Posted by Blogger Konsonantti @ 10:33 AM #
 

Ei tuo minuun sattunut eikun osunut.

Rekryilmossa sen sijaan oli katkeruutta takana. Se on huono pila.

Onkohan saksalaisuus tuleva trendi kun mainostoimistoja nimetään steinmanneiksi ja zweinsteineksi... kohta varmaan on mainostoimisto achtung olemassa...

Posted by Blogger Akseli @ 11:28 AM #
 

Sloganeitahan olisi kierrätettäväksi. Mm. vähän historiassa kolhiintunut, mutta pienellä ehostuksella ihan ok Arbeit macht frei olisi ottajaa vailla.

Lasketaankohan hiljaiseksi signaaliksi Kalliossa jo viime vuosituhannella vaikuttanut ryyppyporukka Auschwitz motorsport?

Anteeksi. Ei kovin poliittisesti korrektia.

Posted by Blogger Konsonantti @ 11:47 AM #
 

Mun mielestä rekrysaitti oli helvetin hyvä. Siinä on sitä ideaa ja rohkeutta ja tilannetajua mitä tällä alalla pitääkin olla. Kukaan ei uskalla tehdä täällä Suomen perukoilla minkäänlaista vertailevaa mainontaa. Toisin se on rapakon toisella puolella. Jos kukaan muistaa Pepsi Maxin vastinetta Coca-Cola zerosta. Tilannetaju, oivallus!
Jenkeistä löytyy mielinmäärin toimivia esimerkkejä.

Uskon, että tuokin rekry on varmasti tehnyt tehtävänsä jo ja ehkä vähän enemmänkin, kun sinäkin siitä olet kirjoittanut ja keskustelua syntynyt, saati sitten jos joku MTL vielä tästä meluaa. Guerillaa, guerillaa! Hyvä pojat ja tytöt,
tuntematon toimisto tulee yleisön tietoisuuteen.

Eikä tuossa ole mielestäni mitään väärää, katkeruutta, saati sitten pilkkaa SEK:iä kohtaan.

Jos ton ois tehnyt joku Bob tai vastaava, niin sitä ois hehkutettu joka mediassa rohkeaksi ja innovatiiviseksi markkinoinniksi ja vielä palkittu kaiken maailman Grand One:lla, Vuoden Huipuilla yms.

anteeksi tämä katkeroitunut tekstiyrjöäminen.
Taidan laittaa cv:n menemään.

Posted by Anonymous Anonymous @ 2:43 PM #
 

Älä suotta pyytele anteeksi, vaan anna palaa vaan.

Oikeesti hienoo, että jopa täällä on kerrankin jotain keskustelua muistuttavaa.

Ja hatunnosto tuosta muistutuksesta, miten paljon tekijä vaikuttaa siihen, miten tekoihin suhtautuu :)

Posted by Blogger Konsonantti @ 2:51 PM #
 
<< Home