Monday, August 20, 2007
Sonera arvostus
Tuttavien ongelmia kyseisen lafkan asiakaspalvelun kanssa seurattuani (ja vastaavat myös muiden osalta havainneena) olin jo menettää toivoni. Mutta yllättäen yrityksen antama kannanotto liftasi mielikuvan ja sympatiat aivan uudelle korkeudelle.
TeliaSonera on nyt silmissäni (ainakin hetken) yritys tiedetään ja ymmärretään, mutta ennenkaikkea uskalletaan sanoa! Tätä kutsutaan mielipidejohtajuudeksi ja asiakaslähtöisyydeksi.
Lausunnon mukaan TeliaSonera näkee nykyisen tekijänoikeuslain esteenä tietoyhteiskunnan palvelujen kehittymiselle, ja vaatii siksi mm. ei-kaupallisen tiedostojen jakamisen laillistamista nettikäyttäjien yksilönsuojan ja oikeusturvan toteutumiseksi.
Yrityksen toivomuslistaan kuuluvat myös kuluttajien oikeus kiertää (naurettavat) DRM-suojaukset ostamistaan teoksista ja kasettimaksujen rajoittaminen vain ei-uudelleenkirjoitettaviin tallennusmedioihin.
Esille otetaan raikkaasti myös tekijänoikeusjärjestöjen epäterve valta-asema. Sen korjaamiseksi ehdotetaan lakisääteisesti vapautettua kilpailua tekijänoikeusjärjestöjen välille..
Tämä lienee myös yksi käännekohta puolittaisessa hiljaisuudessa muhineessa operaattoreiden, viihdeteollisuuden ja tekijänoikeusjärjestöjen välisessä kitkassa. Ajattelun on pakko muuttua.
Lausunto on luettavissa kokonaisuudessaan täältä.
Read or Post a Comment
<< Home