Thursday, May 10, 2007
Kello
Ihan kokeiluluontoisesti askarreltiin ekalla erätauolla kello. Siihen voi piirtää liidulla. Sitä katsoo aina. Ja siihen voi kirjoittaa ihan mitä haluaa. Kello neljälle aamuyölle: "Anna olla, tänä yönä et nuku.", "Käy kaupassa.", "Kalja on loppu.", "Tee gradua!" tai "Sulla on deitti.". Ihan mitä pitää muistaa.
Seuraavasta tehdään jonkin muun muotoinen kuin neliö. Niitä saa ostaa, jos ei käsityöläisyys houkuta. Laittakaa meiliä, soittakaa, taputtakaa olkapäälle. Paitsi toka ja kolmas on jo varattu.
Mä sanoin, että ei laiteta keskelle noita viisareita. Sitten mietittiin ja todettiin, että hyvä juttu. Pohdiskeltiin, että luonnontieteilijä ei ole ihan yhtä "tehdään näin" ja menoks tyyppinen moisissa ratkaisuissa kuin joku mainostoimistospede. Olkoonkin sitten vaikka Olarista.
Ja sitten vielä päivän parhaat läpät. Asialla yksi universumin parhaista tyypeistä:
- "Mainonnasta on mahdollista syntyä ilmiöitä vain internetin välityksellä"
ilmoitti profeetta Taivaasta aamupäivällä.
Eikä eilinen paljoa häviä. Maailmassa on onneksi niitäkin, jotka kykenevät ja ennenkaikkea uskaltavat ajatella omilla aivoillaan. Siitäkin huolimatta, että totuuden sanojaa ei kukaan rakasta.
- Samoten tämä Pingstate.nu ilmiö. Helvetica sentään. Menkää, lukekaa, katsokaa! Suomalaisen designin nuoret toivot.Hiekkalapiot tanassa ja sihdit soiden lätkivät toisiaan päähän ja perseille. Jeisus.
- Ja vielä. Kilpailut. DESING kilpailut. Mainonnan kilpailut. Ensinnäkin, jos haluaa ryypätä ja takoa toisia selkään, sitä voi tehdä ihan muutenkin. Ja kivoja kuvia voi piirtää... okei. En sano toistamiseen.
- Mutta, kilpailuissa on puolensa...
Sitä mä vielä ohimenevän hetken kelailin, että mikä siinä asiakkaan liiketoiminnan ymmärtämisessä ja erityisesti suorissa asiakasyhteysksissä on niin kauheeta. Senhän pitäis olla tän duunin suola, kun asioilla on kasvot.
Read or Post a Comment
Tuota noin, miksi mainonnasta pitäisi syntyä ilmiöitä? Eikö ilmiöitä pitäisi pikemminkin syntyä niistä mainostettavista tuotteista? Ei kai mainontaa mainonnan vuoksi tehdä, vaikka aika moni mainosduunari niin tuntuu ajattelevankin. Eihän?
Niin. Miksi tuo asia on nostettu edes puheessa esille? Miksi se on sanottu ääneen?
Entä toisaalta, jos saisit viestin elämään, brändin elämään ihmisten suissa, arkisissa tilanteissa ilman, että kaadat massiasi mediatilaan, niin eiks se ois aika kiva?
Se ei ole itsetarkoitus (joksi asian ääneensanominen sen helposti leimaa) vaan työkalu.
Tuota noin, jopa on mielikuvitusta.
Yritin väännellä ja käännellä, vaan naisen mieli ymmärrä matematiikkaa.
"Internet mahdollistaa mainonnasta syntyvät ilmiöt" = "mainontaa mainonnan takia".Ei aukea yhtälö tuo.
Eihän mainontaa mainonnan takia tehdä,ei, vaikka moni mainosduunari sitä mitalit silmissä rustaakin. "Saadakseen Cannesista muutakin kuin rusketuksen". Tavoitteita pitää olla, joskus sivutuotteena syntyy jotain hienoa.
Idea lainauksen takana: Netti jakelutienä mahdollistaa erilaisten hyvien tarinoiden (jota mainonta parhaimmillaan on) kertomisen eteenpäin - jatkamisen, näkemisen,kokemisen,viihtymisen, ärsyyntymisen, innostumisen...no varmaan tuli selväksi.
Ilmaisen mainostilan. Nopean leviämisen. Ikuisen elämän. Lainaamisen, apinoinnin, jalostuksen, adaptoinnin, adoptoinnin, agitoinnin. Helpommin se onnistuu täällä (netissä) kun kontulan ostarilla.
Point taken?
Agitointi onnistuu ostarilla. Ja täällä. Tää on henkinen ostari.