Saturday, May 05, 2007
The Miittirapo
Tämän kirjoittaminen kesti luvattoman kauan, mutta parempi myöhään jos silloinkaan. Torstai-iltana oli siis ravintola Nousussa Igglon sponssaama blogaajatapaaminen. Siellä myös minulla oli ilo tavata koko joukko mielenkiintoisia sosiaalisesta webistä kiinnostuneita ja siinä vaikuttavia (kotimaan mittakaavassa ilmeisen merkittäviä) ihmisiä.
Tehokkaaseen parituntiseen mahtui muutama puheenvuoro ja koko joukko mielenkiintoisia keskusteluita. Hieman, mutta korostan, että vain hieman vähemmän epävirallisesti suunsa avasivat Björn Hammar (Igglo, Taivas Innovations) sekä blogiasiantuntija Mari Koistinen.
Herra Hammar näki keskeisimpänä haasteena rakentaa rajapinta, jossa kaupallisuus kohtaa ei-kaupallisistä lähtökohdista toimivan sosiaalisen verkoston, vaikkapa blogosfäärin. Sinänsä tilaisuus itsessään oli mainio esimerkki IRL-rajapinnasta, tosin ilman ansaintalogiikkaa, jos ansainta ymmärretään välittömänä taloudellisena hyötynä. Toisaalta kyseisessäkin tapahtumassa syntyvä sosiaalinen pääoma, erityisesti fanittaminen on taloudelliseksi hyödyksi realisoituvaa (korostan realisoituvaa, ei suoraan realisoitavaa) sorttia.
Pointtina edellisessä siis se, että tuosta lähtökohdasta voi kaupallinen toimija nähdä kyseisen kanavan hieman epäkiinnostavana ja liian sisäänpäinlämpenevänä. Blogaajan silmin taas sielun myyminen kaupallisuudelle voi olla pelottavaa. Eikä yksittäiselle blogaajalle tiettyjä poikkeuksia lukuunottamatta mitään rahallista rahaa juurikaan makseta. Se ei ole mahdollista vielä. Ehkä joskus. Mutta se on toinen tarina.
Silti näillä kahdella maailmalla olisi valtavasti annettavaa toisilleen. Verkko paitsi tekee sosiaalisen verkottumisen rakenteet konkreettisesti näkyväksi, myös tehostaa sitä, luo sille aivan uusia mahdollisuuksia ja vie informaatioevoluution aivan uudelle tasolle. Kiinnostava ja relevantti tieto leviää nopeasti (olkoon sitten välillä jopa disinformaatiota). Siinä on markkinoinnille mielenkiintoinen työkalu. Ja maailma jota pitää seurata. Ja joka pakottaa uudelleenajattelemaan asioita.
Mutta. Miten löytää ratkaisu, jossa näiden kahden tahon intressit saataisiin kohtaamaan toisensa. Yksi potentiaalinen kortti, jota Hammar väläytti, oli trafiikki. Mutta. Siihenkin on jo kanavansa. Vaikka julkisuuden takiahan tätä tehdään, niin pelkästään kävijämäärä ei ole relevanttia. Ainakaan asiablogaamisessa. Tärkeämpää on kävijöiden laatu. (Kiitos teille, ootte mahtavia!!!)
Vastoin muualla liikkuneita huhuja illan aikana keskusteltiin tisseistä. Ei tosin kovin pitkään tai syvällisesti, mutta keskusteltiin. Relevantimmalla linjalla kiinnostavia pöytäkeskusteluiden aiheita olivat sosiaalinen vuorovaikutus, siihen vaikuttaminen, sillä vaikuttaminen, mainonnan, markkinoinnin ja myynnin vuorovaikutus ja merkityksellisyys, fanittaminen ja ihailu, kelvar-kuitu ja se, kuinka pihalla monen yrityksen johto oikeasti on tästä maailmasta.
Loppuun kevennykseksi perjantai-iltapäivän viimeinen vitsi.
- Aattele, jos asiakas joskus soittaisi sulle. Esittäytyisi ja sanoisi, että "me ollaan mietitty, että mekin tarvittais sellainen web 2.0 meidän yritykselle".
Totuuden siemen ja konseptisuunnittelja repesi täysin.
Itseään kannattaa tökkiä. Etunojasta on hyvä vilkuilla välillä myös taaksepäin. Täältä bloginäkökulmasta meinaa välillä unohtua, että korkeintaan suuren massan varhaisempi puolisko on vasta valveutunut. Varsinkin terminologiassa. Ja kaikki muuttuu ja elää. 5 vuoden päästä verkon luonne on jo jotain ihan muuta.
Read or Post a Comment
Kiitos raposta, samassa tilaisuudessa ollaan oltu! Ja on imartelevaa tulla kutsutuksi asiantuntijana :)
Se on Antti Laundry.fi, ei .com. Nyt menee jonnekin ihan muualle. Vai tahallaanko väärin? ;)
Tahallinen vahinko. Tai jotain.