Thursday, April 26, 2007
35 % tuuheammat
Kuluttajavirasto ja Teknokemian yhdistys laativat yhdessä pelisäännöt kosmetiikan mainonnalle. Tämä siksi, että raja normaalin henkselien paukuttelun ja totuuden vastaisen tai harhaanjohtavan läpän välillä on päässyt häilymään.
Yllättäen kosmetiikkamainonnassa on käytetty hyväksi kauneuteen ja hyvinvointiin liittyviä mielikuvia. Mainonnassa on yhä useammin myös konkreettisia väitteitä tuotteiden vaikutuksista. Siksipä sääntöjen pitäisi turvata se, että kuluttaja saa oikeaa ja olennaista tietoa tuotteesta. Lisäksi tuotteiden tulisi olla vertailtavissa keskenään. Tämän takia on tärkeää, että mainonnasta saisi totuudenmukaisen kokonaisvaikutelman jo ensisilmäyksellä.
Ohjeiden mukaan mainoksessa esitettävät tarkat prosenttiluvut tai mitattavissa olevat väitteet pitää pystyä todistamaan oikeiksi. Siinä uskossa minä tosin olen ollut koko urani... mistä lie moinen käsitys syntynyt.
Pelisäännöt muuten koskevat vain sähköistä ja painettua mainontaa. Selkeä reikä porsaksille.
Read or Post a Comment
<< Home