Friday, May 12, 2006
Suoraa suoraa
Vuosikausia erinäisiä piirejä seuranneena voisin nostaa yhdeksi Suomen parhaiten asiakassuhdemarkkinointia hoitaneeksi tahoksi CMX-orkesterin. Hyväntahtoiseen vittuiluun perustuva asiakaskommunikaatio kantaa hedelmää ja kerää vuosi vuodelta laajemman yleisön.
Levy-yhtiön markkinointikuviot elävät omaa elämäänsä ja orkesteri näyttäytyy niissä yhteyksissä kun se on tarpeen. Toisella rintamalla keikkamyyjä paukuttaa omaa b2b-kanavien promootiotansa. Kruununa on sitten faneille suunnattu kokoontumispaikka, kotisivu, jossa äänensä saa kuuluviin, jos saa. Josta löytyvät kaikki oleelliset tiedot äänityksistä ja esiintymisistä ja niin edespäin. Mutta kysy palsta, jossa itse monille puolijumalat vastaavat kenen tahansa kysymyksiin oli aikanaan 1995 jotain ainutlaatuista. Harvalla bändillä oli tuolloin edes omaa saittia.
Konsepti on levinnyt, mutta toimii avainasiakkaiden, siis fanaatikkojen ja sellaisiksi kehittyvien kanssa suorana kommunikointi kanavana. Ihmiseltä ihmiselle. Sivussa myydään paitaa ja mainostetaan esiintymisiä. Levylle luodaan harras odotus studiopäiväkirjoilla ja samalla tämä sisältö palvelee myös viihteellisenä.
Tietysti nämä kohtaamiset jatkuvat keikkapaikoilla ja fanitapahtumissa. Mainoskin on näkijälle paljon syvemmän merkityssisällön omaava kuin jos suurelle ummikkomassalle omaa viestiä yrittäisi huutaa.
Vastaavaa suoraa kommunikaatiota on käyttänyt ja käyttää edelleen Starwreck-poppoo. Homma on osattu kaupallistaa ja varmasti sillä tiellä jatketaan tulevaisuudessa. Nythän myytiin tuote yhtäaikaa tekemisen hengessä mukana olleille faneille ja siinä sivussa oma ammattitaito liiketoiminnan kannattavaksi kehittymisen kannalta tärkeille sidosryhmille. Luotiin ilmiö.
Read or Post a Comment
<< Home