Wednesday, May 03, 2006
Pinnalla 2010
Sosiaalisten vuorovaikutuksien ymmärtäminen. Kolme sanaa, kolme suurta sanaa. Nimittäin yksi menestyksekkään markkinoinnin kulmakivi tulevaisuudessa, hyvinkin läheisessä sellaisessa. Toinen on sitten tämän tiedon soveltaminen suunnitteluun ja kolmas erinomainen tuotanto.
Kanavien myllerrys jättää kyllä sijaa perinteisellekin median käytölle siinä missä klassiselle suorallekin. Mutta potin korjaavat ne, jotka kasaavat parhaan kokonaisuuden. Se on enemmän kuin saman viestin antavien mainosten sijottelua eri medioihin.
Ainahan psykologia on ollut tärkeää markkinoinnissa. Nyt se on tärkeämpää kuin koskaan, eikä pelkästään psykologia riitä. Homma vaatii poikkitieteellistä näkemystä, mikä ei lupaa hyvää monelle markkinoinnin perinteisiin menetelmiin luottavalle toimijalle.
Tämä tarkoittaa samalla sitä, että työn suurin lisäarvo on entistäkin aineettomampi, abstraktio, sanoja joiden oikeassa tai väärässä olemisen todistaa vasta käytäntöön jalkautus. Haasteita ihanaan laskutukseenin.
Jostain syystä suomalaisten mainostoimistojen rekrytoinnista ei ainakaan voi päätellä tähän muutokseen valmistauduttavan. Muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta. Mainostoimiston asiakashankinnan tuloksellisuus on selkeämpi signaali. Tosin jästipäitä istuu hieman harvempi joukko myös asiakkaiden puolella. Sopeutumattomien mainostoimistojen onneksi näin vielä on. Mutta kuinka kauan?
Toinenkin oljenkorsi on olemassa, kun mediatoimistot alkavat hiljalleeen kaluta strategista luuka yhä voimakkaammin, on aina otettavissa alihankkijan rooli. Hemaisevan seksikästä.
Read or Post a Comment
<< Home