Wednesday, April 19, 2006
Muutosta ja mediaa
Pitkin ja poikin maailmaa liikkuu huhuja, että PHS olisi muuttamassa. Se on jopa odotettavaa. Väkeä tulee lisää ja jossain vaiheessa tilojen käytännöllisyys ei enää vastaa tarpeita. Ja onhan putkiremontti ilkeä myös mainostoimistolle. Ollennaisempaa kuitenkin on se, mihin PHS mahdollisesti/todennäköisesti muuttaessaan laskeutuu. Varsin radiakaaliahan olisi paukauttaa ulos ydinkeskustasta. Tätä en pidä todennäköisenä, vaikka homma toteutuessaan kyseenalaistaisi mukavasti kaikkea totuttua. Ainakin vapaata toimistotilaa pääkaupunkiseudulta löytyy. Odottelemme uutisia.
Uutisista teemme luontevan loikan mediaan. Suomessa luotetaan mediaan hämmästyttävän voimakkaasti. Harva kiinnittää mitään huomiota retoriikkaan. Ylipäänsä mediakritiikki on marginaaliryhmien käsissä ja valtavirta porskuttaa omaa tietänsä. Tästä kärsii objektiivinen tiedonvälittäminen ja lopulta media. Sanomalehtien levikki kun näyttää loivaa alamäkeä, eikä suunta ota katketakseen.
Jos Marmai uutisoi digisovittimista "Puolet kodeista digikanavien äärellä" ja digitoday samaisista lukemista "Yli puolet suomalaisista ilman digisovitinta", niin missä on totuus? Olisiko oikeasti objektiivisin vaihtoehto ollut oikaisujen sijaan paukauttaa otsikkoon ihan oikea lukema. Tuskin 44% niin vaikea on. Ymmärtäähän kansa myös vaalitulokset. Ihan lehtien kertomina.
Infernon aikoina tuli havaittua, että yhteen suuntaan kumartaminen ihan oikeasti tarkoittaa perseen näyttämistä vastakkaiseen. Linja olisi ollut riekaleina, jos jokaista mainostavaa tahoa olisi pyritty miellyttämään erikseen ja samalla kosiskelemaan mahdollisimman suurta lukijapeittoa. Imelät puffit eivät kuitenkaan ole se kaikkein halutuin lukijoille. Tiukka linja toimi mainiosti. Ilmoittaja sai ilmoitus tilan, liiteet, vähän lisää aikaa tai mitä vain halusi. Homma skulaisi.
Read or Post a Comment
<< Home