Wednesday, April 12, 2006

Osuvaa uutisointia

Väistämätön tapahtui, PHS ja Taivas ohittivat SEKin. Tästä ja paljosta muusta uutisoi Marmai tänään. Jutun mielenkiintoisin anti on huomio Bobin ja Elämystaikureiden menestyksen syystä. Ne ovat paketoineet luovuuden strategiakärjellä varustetuksi menekinedistämiseksi.

Myös hinnoitteluun kiinnitetään huomiota, mutta hieman sivuraiteelle astuen. Käsittääkseni ainakin Bobin hinnoittelu on vahvasti kytköksissä saavutettuihin tuloksiin. Edelleenkin hämmästyttää, miksi tuloksiin sidottu hinnoittelu on alalla niin harvoin käytetty malli muinasjäänteenä kummittelevan tuntilaskutuksen sijaan.

Onko tosiaan niin, että asiakasyrityksille ovat alhaiset markkinointikustannukset tuloksellisiakin toimenpiteitä tärkeämmät? Enpä usko. Ehkä markkinoinnin heivaaminen muuttuvaksi ja tuloksiin sidotuksi kustannukseksi madaltaisi myös rohkeiden ja luovien ratkaisujen ostamista. Pakkohan niiden on toimia, kun niitä myydään. Jos myyjä ei usko tuotteeseen, miksi asiakaskaan uskoisi?

Olli Harma ottaa samaisilla Marmain sivuilla kantaa luovuuteen. Suosittelen lukemaan, teksti kun on täynnä harvinaisen osuvia oivalluksia. Paitsi ehkä strategian ja luovan suunnittelun liiallisen erottelun osalta. Jos mennään retoriselle tasolle, niin luovaa kriittisyyttä ja uusia näkökulmia tarvitaan puhaltemaan myös nurkkahuoneiden pölyjä.

Tosin tuon tekstin osion pointti taitaa olla siinä, että ylityöllistetty suunnittelija ei suunnittele vaan tuottaa ja siinä on vissi ero.

Jutussa esiintyvä PHS:n mäkihyppääjä on loistelias spotti. Panthourista en ole aivan samaa mieltä. Jotenkin idea tuntuu kaiken pureskelemisenkin jälkeen hieman hakemalla haetulta.

Kirjoitti Konsonantti @ 3:53 AM