Saturday, April 15, 2006
Sieltä täältä
Törmäsin keskusteluun teleoperaattoreiden mainonnasta. Ihminen sanoi vakavissaan, ettei operaattoreilla ole palveluiden tuottamisessa juurikaan muita kuluja markkinointiviestinnän osalta. Vinkkasin, että kannattaa vilkaista vaikka yritysten henkilöstömääriä ja puhua sitten uudestaan.
Onhan oireen syy täysin selvä. Liika esillä olo, fronttaaminen on pahasta oman uskottavuuden kannalta. Missä raja kulkee, sitä on vaikea selvittää. Olisiko kuitenkin tarkemmin kohdistettu, vaikka sitten verkossa toteutettu täsmä kampanjointi parempi keino hallita hommaa. Harkiten määritellyt kohderyhmät ja vain niille näkyviä täsmällisiä toimenpiteitä. Kaikkeen sopiva mediakatto ja siinä ollaan.
Elokuvamainonta dyykkasi reippaasti alas menneenä vuonna. Samaan aikaan verkkomainonnan volyymi kasvoi merkittävästi. Nuorisokohderyhmissä mainostajat uskovat jo verkkoon. Ottaen huomioon maamme internet- ja erityisesti laajakaista yhteyksien peiton, kannattaisi uskoa verkon voimaan myös vanhemman väen keskuudessa. Ja onhan dm:llä se ylivertainen ominaisuus, että myynti ja markkinointi voidaan yhdistää ainutlaatuisen tehokkaasti.
Hesarin välistä halutaan mainosliitteet pois. Tämä on vain hyvä esimerkki varsin keinotekoisesta jaottelusta mediamainontaan, osoitteelliseen ja osoitteettomaan suoraan. Homma on aikansa elänyt.
Ihan omassa päässä on tullut pyöriteltyä ajatusta siitä, kuinka harvassa ovat yhteisöllisyyden tarpeeseen pureutuvat markkinointiviestinnän kokonaisuudet. Eivät kampanjat, konseptit vaan laajemmat kokonaisuudet. Homma tarjoaa toki kiitettävästi strategista haastetta ja vaatii sellaista kohderyhmätuntemusta, jota harvalla mainostoimistolla on tarjota. Mediatoimistoilla alkaa olemaan tällä sektorilla ihan kiitettävästi tarjottavaa. Ulkomailta esimerkkejä kyllä löytyy pilvin pimein, mutta kotomaassa ne ovat hyvin harvassa.
Read or Post a Comment
<< Home