Monday, March 20, 2006

Unohtuiko asiakas?

Mielenrauhani on tänään järkkynyt. Itsehillintä on ollut hieman koetuksella joutuessani seuraamaan, kuin palvelutuotetta rakennetaan joistain aivan muusta kuin asiakasnäkökulmasta. Monipuolisuutta kyllä riittää, mutta hittosoikoon, kokonaisuus on hivenen liian vaikea jokaisen nippelin version hinnoittelun takia.

Tietystihän helpottaa toimintaa, kun asiakkaalle annetaan kotitehtäviksi osa yrityksen myynnin toimia, mutta tulos on varmasti se, että myyntiin yhteyttä ottaa huomattavasti pienempi määrä ihmisiä ja useimmat heistäkin kysyäkseen tietoa jonkun nippelin tarkemmasta tarkoituksesta. Sen sijaan, että heillä olisi valmis paketti, jonka he vain haluavat ostaa ja ilmoittasivat päätöksestään.

Palvelujen tuotteistaminen on sinänsä ihan lystiä puuhaa, mutta jos sitä tekee sellaisten ihmisten kanssa, jotka näkevät vain tuotteen, eivätkä asiakasta, niin se on tuskaisaa.

Tämä siis vain varoittavana esimerkkinä siitä, että asiakas kannattaa oikeasti huomioida, vaikka se teettää lisää työtä. Koska ponnistelu maksaa kuitenkin itsensä takaisin. Varmasti.

Voisin marssittaa muutaman ihmisen palvelujen tuotteistaminen ja markkinointi -kurssille. Kai sentään perusteet pitäisi edes jollain tasolla ajatella kertaalleen lävitse, niin on käytännön toiminta hieman sujuvampaa... Toisaalta voi pitää turpani kiinni ja antaa opin mennä perille kantapään kautta.

Kirjoitti Konsonantti @ 4:28 AM