Wednesday, March 15, 2006
Unilever pistää piikkiä
Ja ihan oikeaan suoneen osuu. Markkinointi ja Mainonta (Kalastus & Kiiski) uutisoi seuraavaa: Unileverin ja Procter & Gamblen mielestä mainostoimistoilla on ongelmia pysyä mukana median muutoksessa. Jättimainostajat haluaisivat yhdistää mediasuunnittelijan ja luovan suunnittelijan tehtävät, kirjoittaa Financial Times.
Mitä minä tässä vähän aikaa sitten pohdiskelinkaan. Ja mainostoimistoväki tyrmäsi. Hähää.
- Luovan ajattelun ja kanavien hallinnan välillä on tällä hetkellä katkos, joten olemme palkanneet omia ihmisiä hoitamaan tätä katkosta, Unileveriltä kerrotaan.
Mainostoimistot tekevät tällä vauhdilla itsestään tarpeettomia. Jos jäykkikset ei muutu, muutamassa vuodessa tulee kyllä uusia tahjoja, jotka ajavat ohi. Uudistu tai kuole. Äläkä myy sillä-rajalla-sutta taloudellisia realiteetteja tekosyynä käyttäen, koska sillä tuhoat yrityksesi. Ja tällä kertaa tämä on mainostoimistoille. Näyttäkää, että teillä on oikeasti luovuutta. Että teillä on kykyä linkittää matra intergoidusta kommunikaatiosta kaikkeen siihen kytkeytyvään, että oikeaa luovuutta käytetään ja se luovuus on oivaltamista, ei hehhehhoh-mukahauskojen ideoiden käyttämistä. Ja muuttakaa media jaottelua ja ajattelua. Haastakaa trad. kohderyhmä ajattelu.
Blaah. Onneksi hevi soi ja Lordi on euroviisuissa. Tänään en usko valtaosaan Suomalaisista mainostoimistoista tippaakaan. Onnex on euro, bobi ja tequila.
Read or Post a Comment
Hoo.
Kuten tiedät, mainostoimistoilla ei oikeasti ole luovuutta eikä sitä mistään myöskään tule. Mainostoimistoluovuus on sitä, että tehdään fantsu mainos, eikä se ole luovuutta ollenkaan vaan kekseliäisyyttä.
Ei sillä, ei byråille mitään mahdollisuuksiakaan anneta, mutta se, kuten Kipling niin sattuvasti sanoo, on jo toinen tarina.
Kipling oivalsi, että itse kirjoittamalla saa tarinasta mieleisensä. Jos joku sen lokalisoinnista ja adabtaatioista kirjoittaa, niin tuskin hän nobelia saa tai teos best-selleriksi nousee.
Ja kun pieniä reklaamikonttoreita vilkuilee, niin harvapa edes mahdollisuuksia haluaa.
Kekseliäs suunnittelija. Olisipa siinä oiva titteli.
http://advertising.utexas.edu/research/quotes/Q100.html#Advis
Kiitos, kuka lienetkin, linkistä.
"Advertising is what you do when you can't go see somebody. That's all it is."
Pidin tästä. Vaikka vuodesta 64 maailma on muuttunut, löytyy lauseesta viisaus, jota soisi sovellettavan laajemmin.
Tai tämä: No one would bother to use advertising if he could talk to all his prospects face-to-face.
Näitä ei pitäisi erottaa toisistaan:"I have learned that you can't have good advertising without a good client, that you can't keep a good client without good advertising, and no client will ever buy better advertising than he understands or has an appetite for."
- Leo Burnett, quoted in 100 LEO's, Chicago, IL: Leo Burnett Company, p. 57.
"I have learned that trying to guess what the boss or the client wants is the most debilitating of all influences in the creation of good advertising."
Ja lopusta myös: I know half the money I spend on advertising is wasted, but I can never find out which half"
Tyhmä.