Wednesday, March 15, 2006

Anna edes mahdollisuus

Keskinkertaisen ja erinomaisen mainonnansuunnittelijan erottaa usein viitseliäisyys. Ensimmäinen tekee jeppiskamaa. Toinen viilaa jokaista yksityiskohtaa. Miettii. Pohtii. Käy lävitse vaihtoehtoja. Vaikka asiakas pystyykin maksamaan työstä vain xxxx €. Lisämiettiminen ei tuo rahaa. Suoraan nimittäin. Siksi presiksessä läpiheitetty juttu lopettaa kehittymisensä siinä pisteessä.

Ja hinkkaaminen saattaa keskittyä vääriin paikkoihin. Jos haetaan tiettyä fiilistä, kannattaa muista soittamisessakin pätevä kultainen sääntö. Toinen otto voi olla parempi kuin eka. Kolmas voi olla parempi. Joskus neljäskin, mutta sen yli mentäessä fiilis häviää. Ensin ytimeksi potkivin ja siihen sitten hiomista ytimeen kajoamatta. Tai sitten jätetään biisi pois levyltä, heitetään leiska toteutumattomien taivaaseen.

Toisaalta. Liian usein ideoille ei anneta mahdollisuutta. Ajatellaan asiakkaan puolesta, ei se tykkää tästä. Tämä on liian. Blaa blaa blaa. Mitä helvettiä? Miksi ideoille, usein todella loistaville, rohkeille, innovatiivisille ja erottuville ei anneta mahdollisuutta. Esitetään se yksi pureskeltu kaikkea kaikille, ei ärsytetä ketään -juttu. Asiakas tuskin pahastuu, vaikkei toteuttaisikaan ideaa, nähdä laajemminkin kaikkea, mistä siihen yhteen on päädytty.

Ja sitten hiotaan. Hiotaan niin perkeleesti. Mietitään jokainen piste. Karsitaan sanat niin vähiin kuin mahdollista. Mitä parempi copy, sitä vähemmän sanoja. Tai kääntäen. Tai sitten pelkkiä sanoja. Parempia kuvia. Parempia rajauksia. Paremmat värit. Ei tyytymistä mihinkään vaan aikaikkunan puitteissa aina vain pikkuaskelin parempaan ja kun aika loppuu, niin tietää tehneensä parhaan mahdollisen työn.

Ja eilisen teemasta, musiikista vielä jotain. Teoston ulkopuolelta löytyy kyllä uskomattomia aarteita, jotka parhaimmillaan ovat sellaisenaan käyttökelpoisia, tai jotka pitää tuottaa uudelleen, mutta ovat jo olemassa. Se vaatii vain etsimistä, avointa mieltä ja ennen kaikkea kykyä tarttua vastaan tulevaan kauneuteen.

Pitää liikkua skenessä ja undergroudissa ja tehdä juttuja skenestä ja undergroundista.

Kirjoitti Konsonantti @ 2:10 AM