Monday, March 20, 2006
Musiikki & Mainonta II
Sanotaan, että hyvä idea on yksinkertainen, mutta onko se koko totuus? Väittäisin, että ei. Hyvä idea voi olla hyvinkin monimutkainen, varsinkin toteutukseltaan, mutta sen kohtaavalle ihmiselle sen täytyy täydessä toiminnassa avautua selkeästi. Mikä ei luonnollisestikaan sulje pois sitä, etteikö se voisi tapahtua monitasoisesti, sekä merkityksiltään että ajallisesti.
Otetaanpas esimerkki, ylläripylläri, musiikin maailmasta. Legendaarisimmat biisit ovat usein hyvin simppeleitä. Se ei ole sattumaa. Ne on helppo omaksua, kantava juttu tulee hyvin esiin, ne tarttuvat ja ne on helppo tuottaa valmiiksi. Soittotaitokaan ei ole ihan niin tärkeää, kokonaisuus ja hyvä fiilis sitäkin merkityksellisempiä.
Toisaalta meillä on riemunamme koko joukko nyrjähtänyttä ja koukukasta progea tai vaikkapa fuusiojazzia suoltavia bändejä. Virtuoosimaista omalla sektorillaan, mutta harvoin siltä rintamalta täydellisiä napakymppejä näkee. Tämä vain siitä syystä, että tekninen taituruus tai huippuluokan improvisointitaito ovat kiinnostavaa sisältöä itsessään. Biisi on vain väline näiden esittelemiseen.
Vastaavasti mainos voi olla yhtälailla vain väline tekijänsä taituruuden esittelemiseen. Kiehtova, hurmaava, mutta kuitenkin alkuperäiseltä uralta harhautunut.
Näkymä ei ole kuitenkaan synkkä. Nimittäin kun monimutkaisen paketin kasaa huolella tyyliin Stam1na, kesyyntyy jatkuvasti läsnäoleva monimutkaisuus hämmentävään muotoon, joka ensikohtaamisella jättää selkeän, yksinkertaisen ja helposti omaksuttavan vaikutelman.
Sellaisen luominen vaatii neroutta, todellista ammattitaitoa. Läsnä on uskomaton määrä muuttujia, jotka kaikki tulee huomioida ja jokaisella osa-alueella täytyy päästä täydellisyyteen - niin että se palvelee samalla myös kokonaisuutta.
Analogiat markkinointikommunikaation ovat hämmentävän suuria. Siitä kipinä tämän työn syvempään fanittamiseen.
Read or Post a Comment
<< Home