Tuesday, March 21, 2006

KolmeGee

Markkinointi& Mainonta ja Talouselämä uutisoivat molemmat Elisasta ja yrityksen 3G-kytky säädöistä. Toki toivon menestystä uudelle tekniikalle, mutta toisaalta en usko sen yleistymiseen, ennen kuin näemme oikeasti relevantteja hyöty- ja viihdesovelluksia. Niitä tulee jos on tullakseen, mutta voi käydä niinkin, että tekniikka on vanhentunutta kun suuret massat sen viimein omaksuvat.

Itseäin kiinnostavi, luonnollisestikin, eniten tekniikan markkinointiviestinnälle tuomat mahdollisuudet. Parhaimmillaan kun se tuo asiakassuhdemarkkinointiviesintään aivan uuden kanavan, jotain TV:n, telefoonin ja internetin välimaastossa liikkuvaa. Sen kanavan tehokas haltuunotto tulee tarjoamaan varmasti lukuisia mielenkiintoisia päiviä, iltoja ja öitä.

Vaikka 3g:n mahdolliset mahdollisuudet jätetään huomioimatta, on suoraan yhdelle ihmiselle kommunikoivan mainonnan tulevaisuus väistämättä sähköisissä medioissa. Niiden hyödyntäminen on edelleen lasten kengissä. Yksi keskeinen syy löytyy mainostajien asenteista, jotka onneksi ovat kovaa vauhtia muuttumassa ja esimerkiksi netti mielletään monipuolisena ja kaiken mahdollistavana kanavana pelkän staattisen bannerin sijaan.

Moni perinteinen ja pieni mainostoimisto onkin tämän kehityksen kanssa joutumassa ongelmiin. Samaan aikaan kun viestinnällistä osaamista, syvempää asiakkuusajattelua ja integroitua kokonaismallia pitäisi syventää ja ajaa aidosti sitään, täytyisi opetella tekemään kunnolla kanavaa, joka vaatii paljon, mutta antaa vielä enemmän. Siinä ei hyvä heilu, kun hintapaineet puskevat toisesta päästä.

Kirjoitti Antti Huttunen @ 8:49 AM