Monday, February 20, 2006

Tekijöitä ja selittelijöitä

Vihaan Helsinkiä, kaupungin niitä kasvoja, jotka välillisesti näen työmatkallani joka päivä. Suurin osa kurjuudesta on suoraa syytä siitä, että yhteiskunnassa yleisesti a) ei kanneta vastuuta mistään ja b) keskitytään usein epäolennaisuuksiin. Ja kuinka ollakaan, markkinoinnissa kiteytyy kaikki yhteiskunnan raadollisuus.

Useat toimistot kyllä kilpaillessaan verisesti ovat valmiita valehtelemaan suoraan asiakkaille. Mutta moniko näistä toimisto on valmis kantamaan vastuun teoistaan?

Jos 15 suunnittelijaa ja erillinen tuotantoyksikkö ovat oikeasti vain 5 ylityöllistettyä ja stressaantunutta kaksoisroolissa toimijaa. Jos asiakkaan markkinointiviestinnän suunnitteluun ei paneudutakaan riittävästi, tai vaikka yritettäisiin, mutta energia ei riitä? Jos aikatalu viivästyy, keksitään vale, vaikkapa AD:n sairaus. Hirveä horkka virheitä pilkkuja iholla. Eritrealainen rasteripistekuume.

Jos työ tehdään tunnissa, laskutetaan 3 tai vaikka 7 tuntia, koska asiakkaan maksukyky on hinnoittelun peruste. Jos kamppis menee perseelleen, asiakas kärsii nahoissaan, toimistoa ei etupainotteisen laskutuksen jälkeen kiinnosta. Tai jos kiinnostaa, niin vaihdetaan suunnittelevaa tiimiä. Jos painon kanssa saadaan vuosisopimus hyvitys, se pidetään itsellä.

Kaikkialla asiat eivät onneksi ole aivan noin huonosti. Mutta siltikin piikkiä kaikkialle, jossa mitään vastaavaa ilmenee. Onko se oikeasti niin vaikeaa? Puhua totta. Jäisi jälkien peittelyltä aikaa oikeaan toimintaan. Ihmisiähän oli kahta tyyppiä, tekijöitä ja selittelijöitä. Taitaa toimistojakin olla.

Kirjoitti Konsonantti @ 1:58 AM

Read or Post a Comment

http://kimeli.daug.net/pics/felix_juhlaetu.jpg

Siinä malli hienosta mainonnasta.

Posted by Anonymous Anonymous @ 3:53 AM #
 

Noin sitä mainetta rakennetaan!

Muunneltua totuutta = valehtelua. Kuluttajan aliarviointia. Oman tuotemerkin aliarviointia. WOM:in aliarviointia.

Tästä on hyvä jatkaa.

Posted by Blogger Konsonantti @ 4:14 AM #
 

Olen itsekin ihmtellyt tarvetta valehdella. Minusta tämä homma on välillä yhtä autokauppaa, jossa rämä lada on vain koristeltu ja sitten se myydään upeana uutena innovatiivisena ratkaisuna ja tietysti, sikakalliina asiakkaalle. Ja usein on niin että tuotantotiimi on aivan ahdistuksissa kun se tietää jo valmiiksi, että ei tästä mitään tulee ja asiakastä käy sääliksi. Sitten kun homma on valmis ja asiakas on tyytymätön, niin pidetään sisäinen palaveri jossa pomot vihaisesti tivaavat että mikä meni vikaan?

Mennään perse edellä puuhun, tai toisin, yritetään haulikolla sokeasti osua edes johonkin. Ja sitten lopuksi, kaivetaan syyllinen esiin.

Posted by Anonymous Anonymous @ 12:13 AM #
 
<< Home