Tuesday, October 16, 2007
Lehmänkauppaa
Tässä jokin tovi takaperin avauduin siitä, kun toimisto nimeltä Zweinstein tai jotain sinne päin kampanjoi teemalla "Ammu mainostoimistoasi". Ilmeisesti kannatti tehdä itsestään ainakin joidenkin mielestä semisti idiootti, koska konsepti on näennä kokenut pienen faceliftin. Luodit on näemmä korvattu lehmällä, ainakin tämän keskustelun perusteella.
Voi miten onnellinen mä olen, jos taannoinen tekstini saa ihmiset nauramaan. Ihmiset nauravat aivan liian vähän ja ottavat siinä sivussa elämän ja etenkin itsensä vähän turhan vakavasti. Toisaalta voisi olla toinen ääni kellossa, jos vastaavalla konseptilla, kuin tuo aiemmin oli, olisi tultu ulos vaikkapa muodossa "Ammu sairaanhoitajia".
Mielessä käväisivät taas myös mainonnan eettiset ulottuvuudet. Muistankohan ihan väärin, jos Twix-patukan mainos, jossa ajetaan skootterilla ja kyytiläinen kolauttaa päänsä puuhun, sai huomautuksen.
En tiedä, mutta ihan kevyesti maistuu vähän siltä, että jollain on osunut liian pienet alushousut jalkaan. Onneksi internetissä senkin voi huutaa maailmalle superuskottavasti nimimerkin takaa.
Tietysti, jos mä reagoisin kaavamaisesti, eikä hissi menisi ihan vintille asti, mä poistaisin ton vanhan blogitekstin tai ehkä editoisin sen muotoon, joka asettaisi tuon keskustelun replan aivan uuteen positioon tässä kontekstissa. Vaan enpä tee sille yhtään mitään, annan olla sen siinä maailman tappiin asti.
Verkko vaan toimii niin, peittely ei toimi. Kerran liikkeelle laskettu informaatio lähtee elämään omaa elämäänsä ja jättää jälkiä. Tässä on merkittävä muutos aikaan, jolloin voittajat - ja heistäkin vahvimmat - kirjoittivat historia.
Toisaalta voi olla ja onkin hyvin todennäköistä, että merkittävä osa sinänsä kelvollisesta informaatiosta hukkuu disinformaatioon, etenkin siinä tapauksessa, että "totuutta" lähdetään muokkaamaan jälkikäteen itselle mieluisampaan suuntaan, joka tarkoittaa samalla luottamuspääoman tietoista tai tiedostamatonta, mutta väistämätöntä uhraamista.
Tiiä häntä. Lehmät on kivoja, mut ei taida jaksaa vilkaista, Juhla Mokka on paljon houkuttelevampi vaihtoehto.
Read or Post a Comment
Mua vähintään hymyilytti tää: "...joka asettaisi tuon keskustelun replan aivan uuteen positioon tässä kontekstissa".
Joten sikäli toit pilkahdusta päivään ;)
BINGO!
Jees, ellei ollut jo tiedossa, niin Zweinsteinin taustalla on sellainen firma kuin Terraventum. Kyseessä on "markkinointiin, sisällöntuotantoon, digitaaliseen viestintään ja vaativiin tietoliikenneratkaisuihin erikoistunut digimediayritys". Zweinstein ei ole erillinen yritys, vaan Terraventumin aputoiminimi.
Sponssaavat muuten huomenna alkavaa Markkinointiviestinnän viikkoa.
Jos pitää yhtään veikata, kyseessä on kampanja, joka on tarkoitus puffata Terraventumia, ei lanseerat a uutta mainostoimistoa. Voisi olla esim. "feikki"-kampanja, jonka tuloksia halutaan esittää Markkinointiviestinnän viikoilla.
Siinä tapauksessa toiminta on vielä paheksuttavampaa, jos syynä ei olekaan into tehdä oman toimiston perustamisen into.