Wednesday, September 26, 2007

Elisa, lajinsa viimeinen

Valitse itsesi näköinen liittymä! Elisa kanssakäymispalvelut tehostavat viestintää ajasta ja paikasta riippumatta! Ja hoettiinhan jo Radiolinjan aikana mantraa: ”Jotta suomalaiset voisivat puhua enemmän”.

Puhuisinhan minä, se on antoisaa. En valitettavasti koe minkäänlaisena kanssakäymisenä sitä, että joudun puhumaan itsekseni. Enkä tarvitse siihen puhelinta, liittymästä huolimatta. En, vaikka operaattorit toiminnallaan muuta yrittävät väkisin osoittaa.

Mutta mennään hieman ajassa taaksepäin, huhtikuuhun. Tuolloin oli aika loikata uralla eteenpäin oma tuttu puhelinnumero mukana. Siihen liittyen taskusta löytyi valtakirja siirron suorittamiseksi. Kätevää, joten ennakoimme ja laitoimme asiat rullaamaan viikkoa ennen uuden vakanssin alkua.

Ensimmäiset kuukaudet taistelimme hallintopäällikkömme kera DNA:n asiakaspalvelun kanssa. Tarkkaa lukua tietää tuskin kukaan, mutta kymmeniä puheluita, sähköpostiviestejä ja fakseja siinä lauottiin.

Välillä operaattoripäässä onnistuttiin hukkaamaan osa dokumenteista. Kiitokseksi tästä saimme lähettää lisää fakseja ja selvityksiä siitä, mikä ongelma operaattorilla oli. On lähes ihailtavaa, kuinka ”hienosti” heidän organisaationsa tuntee omien palveluidensa ja asiakkaidensa tiedot.

Kirjavien vaiheiden jälkeen liittymä saatiin uuden työnantajani nimiin, joka oli edellytys operaattorivaihdokselle. Huokasimme helpotuksesta.

Pian posti toikin toimistolle paketin, josta löytyi SIM-kortti sekä komeita esitteitä hienoista ja joustavista palveluista. Kävimme odottamaan siirtoa. Reilua kuukautta myöhemmin, keskellä kesälomaa tuli viimein ilmoitustekstiviesti: ”Liittymäsi siirto epäonnistui”. Onneksi DNA:n liittymä toimi edelleen.

Elokuussa asioiden selvittely jatkui. Seurasi lisää puheluita ja fakseja, fakseja ja puheluita. Lopulta Elisalta ilmoitettiin, että ongelma on ratkaistu. Ja taas kävimme odottamaan viestiä, joka ilmoittaa siirrosta. Viimein sellainen saapuikin: ”Hyvä asiakas. 25.9.2007 15:49 voit vaihtaa puhelimeesi Elisa liittymäkortin vanhan kortin lakatessa toimimasta.”

Tällä kertaa toiminta oli täsmällistä. Vanha kortti lakkasi toimimasta noin kello 17:00. Huokasin helpotuksesta ja laitoin luurin pimeäksi. DNA:n kortti lensi iloisessa kaaressa huoneen nurkkaan ja asetin Elisa liittymäkortin puhelimeen. Pohdin juhlavasti mennyttä viiden kuukauden taistelua ja laitoin puhelimeen virran päälle.

Tuttuun tapaan puhelin tervehti ensin, etsi sitten verkkoa ja sen myös löysi. Seuraavaksi se ilmoitti rekisteröivänsä SIM-korttia. Voi sitä riemun määrää, kun kolmannellakin rekisteröintiyrityksellä saapui ilmoitus: ”SIM-kortin rekisteröinti epäonnistui.”. Keksin luultavasti koko joukon uusia kirosanoja.

Tässä vaiheessa tämä nopea, vaivaton ja helppo prosessi oli kestänyt vain viisi kuukautta. Lopputuloksena minulla on Elisan liittymä, joka ei toimi. Kiitos! Nyt minulle jää enemmän aikaa painia pätkivän laajakaistayhteyden ja sähköpostiongelmien parissa.

Nyt ymmärrän, että joustava palvelu tarkoittaa joustavuutta nimenomaan asiakkaalta. On pelottava ajatus, millainen järistys markkinoille olisi, jos joku operaattori panostaisi ihan oikeasti laatuun.

Kirjoitti Konsonantti @ 12:19 AM

Read or Post a Comment

Vaikka itsekään en tunne mitään erityisen suurta kunnioitusta Elisan matkapuhelinpalveluja kohtaan, seurasin keväällä samanlaista DNA->Elisa vaihdosta ja valitettavasti ainakin siinä tapauksessa vastaava kaikki aikarajat ylittänyt sekoilu johtui nimenomaan markkinahäirikkö DNA:n toiminnasta. Elisakaan ei tuon takia sitten voinut kuin kohautella olkapäitään.

Eikä ollut edes ensimmäinen kerta kun tuollaista kuulin DNA:lta lähtevältä asiakkaalta, nyt vain vieressä istuneena ja puheluita kuunnellessa ei voinut kuin pyöritellä päätään ja ihmetellä kuinka DNA pystyy ylipäätään pitämään asiakkaansa.

Posted by Anonymous Anonymous @ 1:07 AM #
 

No joo, sehän se haastavinta oli löytää DNA:lta ihminen, joka tietäisi jotain asiasta ja osaisi neuvoa. Kyllä kai ne nyt asikkaat pitävät, jos lähteminen on niin vaikeata.

Mutta eivät nämä Elisa Kokemukset niin häikäiseviä tähän mennessä ole olleet.

Soneran kanssa mulla ei matkapuhelinliittymissä ole ollut ikinä mitään ongelmia. Tosin siitä asiakkuudesta on nelisen vuotta aikaa.

Posted by Blogger Konsonantti @ 2:14 AM #
 

tutun kuulloista DNA sekoilua. saldorajakin toimi DNA:lla siten että kun tuo raja saavutettiin pystyi liittymää käyttää vielä lähes viikon. Toisin sanoen DNA laskutti palvelusta jota se ei kyennyt toimittamaan.

Olen ollut saunalahden palveluun ja hintoihin enemmän kuin tyytyväinen.

Posted by Anonymous Anonymous @ 2:49 AM #
 

Operaattoreiden kanssa (tahosta riippumatta), kun joutuu aina takkuamaan oli asia mikä tahansa niin lisätäänpä tähän linkki, joka osui kohdalle Blogispotin kautta:
Sonera ei lopeta laskuttamista

Posted by Anonymous Anonymous @ 5:25 AM #
 

No nyt toimii. Vähän yli vuorokausi. X missed calls. Suurta hankaloitusta päivään.

Posted by Blogger Konsonantti @ 1:21 PM #
 

Meillä tuli uusi pomo tuossa keväällä ja Elisalta kesti yli kolme kuukautta avata hänelle aivan uusi kännykkäliittymä. Olivat kuulemma vaihtaneet jotain aateekoosysteemiä ja homma ei ollutkaan mennyt aivan putkeen. 800 liittymää odotti jossain vaiheessa avaamista.

Itse joskus Soneran bäkkärissä työskennelleenä voin lohduttaa, että eivät asiat sielläkään kovin hyvin ole.

Näyttää paskojen järjestelmien ostaminen olevan enemmän sääntö kuin poikkeus noilla markkinoilla.

Posted by Anonymous Anonymous @ 7:19 AM #
 

Samaa kakkaa jokaisella operaattorilla.

Kun kytkykauppa sallittiin ja operaattorit saivat sen lentoon niin sen jälkeen syntyi suvantovaihe. Ei taida yksikään operaattori pitää asiakkaistaan niin hyvää huolta kuin pitäisi, asiakkaat ovat sidotut 24 kk tms.

Kohta kun alkaa sopimuksia umpeutumaan niin taas alkaa hirveä mainostusrumba ja tyytymättömien asiakkaiden kalastelu muilta operaattoreilta.

Vähän niinkuin ikiliikkujan olisivat keksineet.

Omasta puolestani voin kolmen liittymän kokemuksella sanoa: SAUNALAHTI ON PERSEESTÄ. Ja vaihtuu varmuudella vuoden kuluttua.

Ikävä kyllä saman voinee sanoa jokaisesta operaattorista :-(

Posted by Blogger Akseli @ 8:37 AM #
 

Ohhoh. DNA:n heikon kuuluvuuden takia olen juuri miettinyt operaattorin vaihtoa Elisaksi. Täytyy laittaa juttu uudelleen harkintaan.

Sinänsä minulla ei ole erityistä lukkarinrakkautta mitään operaattoria kohtaan. Kaikkia kolmea suurta on kokeiltu ja palvelu on ollut likimain yhtä onnetonta aina, jos sellaista on jostain syystä tarvinnut.

Liittymässä kuitenkin olennaisinta on sen toimivuus ja se ei DNA:lla täällä Taivassalon saaristokunnassa yllä lähellekään Elisan tasoa (vaimon työluuri on Elisan verkossa, joten vertailupohjaa on).

Posted by Anonymous Anonymous @ 10:33 PM #
 
<< Home