Wednesday, January 17, 2007

Sinisiä ajatuksia

Aurinkoinen aamu sai mukavan lisäsykäyksen, kun työtuolilla odotti tuore AGI-lehti. Erityisen ilahduttavaa oli lukea ajatuksia herättävä artikkeli Kaaos ja teoria. Siinä IT-visionääri Claes Magnusson pohdiskelee jo nykyään melkoista päätelaitteiden kirjoa. Eikä tilanne tule muuttumaan ainakaan yksinkertaisemmaksi.

Muistikirjan reunassa olevan "Alusta- ja päätelaiteriippumattomuus!"-merkinnän voisi ympyröidä ja alleviivata entistäkin voimakkaammin.

Tuo päätelaiteviidakko on haaste myös markkinointiviestinnälle. Kanavien ohella kun pirstaloitumista tapahtuu kohderyhmissä jatkuvasti enemmän ja enemmän. Entropia kasvaa, se on kiistaton tosiasia.

Kehitystä kuvaa hyvin termi yksilöityminen. Viestinnässä se tarkoittaa, että markkinat ovat ostajan, eivät myyjän. Kanavia on enemmän kuin koskaan. Informaatiota on enemmän kuin koskaan. Länsimaissa ei ole pakko tyytyä siihen mitä saa, vaan on mahdollisuus seuloa joukosta se, mitä haluaa.

Haluaminen lähtee yksilöstä, psykofyyysissosiaalisesta kokonaisuudesta. Jokainen yksilön kolmesta osatekijästä muodostavat tarpeita. Markkinoinnin kannalta mielenkiintoisin sektori on tuo sosiaalinen ulottuvuus. Siinä pelataan tunteilla ja yksilö-yhteisö-dynamiikalla.

Mainioita ilmentymiä "uudenlaisesta" yhteisöllisestä käyttäytymisestä ovat vaikkapa Basso ja Inferno-konseptit. Tai Apple. Herätysliikeet. Ja vastaavaa tulemme näkemään yhä enemmän ja pidemmälle menevänä. Web 2.0:n aikana on jo yleisön ja esittäjän välinen raja hämärtymässä olemattomiin. Vaihdantaa tapahtuu, mutta ei voida sanoa kuka myy ja kuka ostaa.

Osatapa hallita tuota vuorovaikutusten verkostoa ja pelata niukkuudella, niin mennäpä mainiosti ;)

Kirjoitti Antti Huttunen @ 12:51 AM