Friday, January 12, 2007
Sony näyttää suuntaa
Useahko arvostettu taho ja niiden lisäksi MOSII ovat pohdiskelleet sitä, että viihdeteollisuus on ilmaisen nettijakelun johdattamana pakotettu miettimään uusiksi ansaintalogiikkaansa. Nyt putkahti tässä suhteessa erinomaisen mielenkiintoinen tieto uutisiin.
SonyBMG on kehittämässä artistibrändäystä ja viemässä sitä yhä enemmän yritysmaailman suuntaan. Yhtiö on perustanut oman yksikön brändätylle sisällölle.
- Vanhan ajan levy-yhtiö oli kiinnostunut myymään levyjä, ja brändit syntyivät siinä sivutuotteena. Nyt yhä isompi osa levy-yhtiöiden ansaintalogiikkaa on artistibrändien hyödyntämistä erilaisissa yhteistyökuvioissa, toimitusjohtaja Kimmo Valtanen perusteli.
Kimmo myös vihjaisi, että brändätty sisällöntuotanto yhteistyössä artistin ja yrityksen välillä voi olla paljon muutakin kuin vip-keikkoja.
- Haluttu artisti voi esimerkiksi tehdä biisin jollekin yritykselle, Valtanen tokaisi. Tavatonta tämä ei ole ollut tähänkään asti. Vaikkapa Peitsamon Kari on moista onnistuneesti joskus tehnyt. Kääntäen vertautuvia esimerkkejäkin löytyy.
Esimerkkinä brändätystä sisältöyhteistyöstä Valtanen esitteli Lordin "Snows in hell" -videon, jossa Suomen Posti oli mukana käsikirjoitusta myöten.
Terrieriä vetämään pestattiin G2 Helsingistä Kaisu Pulli. Apuja hälle suo SonyBMG:n 25-päinen
henkilökunta.
Todella mielenkiintoista. Jästipäisinpänä pitämäni levy-yhtiö onkin yllättäen pisimmällä. Aplodeeratkaamme.
Read or Post a Comment
M&M illassa?
Miksi se ilta oli kaikkien aikojen tylsin?
Sieltäpä sieltä. Tylsyys ja musiikkiteollisuus eivät sovi yhteen.