Wednesday, January 10, 2007

Foorumeilta kaivettua

Hutkivan journalismin delegaatio kävi Basso.fin foorumeilla selvittämässä, miten tuo himoittu ja haastava nuorisokohderyhmä suhtautuu mainontaan. Juuri se, kaikkea kaikille ja 20-40 vuotiaiden kaupunkilaisten naisten jälkeen kolmanneksi halutuin kohderyhmä, vai miten tämä demografinen klisee menikään.

Topicissa listattiin huonoja mainoksia. Heti ensimmäinen kommentti oli karu.

"Lähestulkoon kaikki mainokset on ihan täyttä paskaa. Helpompaa olis listata hyvät mainokset. Tosin just nyt ei tuu niitäkään mieleen."

"Se mainos, missä ne kaks samannäköistä pikkutyttöä tekee kaiken samanaikasesti ja -laisesti, muhkumainos. Niin vammanen. Niin cp."


Ja sitten yllättävä, osuva ja loistavaa medialukutaitoa osoittava lasautus. Omistettu niin monelle: "Kun puhutaan hyvästä mainoksesta, pitäisi minun mielestäni puhua niistä mainoksina, ei pieninä viihde-elokuvina tai taidenäyttelynä. ". Ja kommentoija ei ole edes alalla!

"Vituttaa joskus näkee tai pikemminkin kuulee, että kahdessa perättäisessä mainoksessa on sama jannu puhumassa."

"Suurin osa mainoksista, jotka ovat "hyviä ja hauskoja" ovat kuitenkin sellasia, että ihmiset eivät edes muista minkä firman tai tuotteen mainoksia ne ovat. Just tälläset hienosti ja idearikkaasti toteutetut mainokset saa mainonta-alan palkintoja ja firmat jopa maksaa mieluusti tollasista. "

"Paljon parjatut Sotkan mainokset toimii varmasti helvetin hyvin, koska samalla kaavalla firma on jatkanut jo yli 10 vuotta. Rahaa tulee, eikä tarvii maksaa mistään ylitaiteellisesta mainostoimiston taidonnäytteestä."

Tietysti vähän kriittisempää näkökulmaa on myös:

"Mainonta on täysin persereiästä revitty keksintö. Ihmisen täytyy olla täys idiootti jos ei itse tiedä mitä tarvitsee vaan jonku vitun äpärän pitää se television/radion/sanomalehden välityksellä kertoa. Hävetkää kaikki ketkä opiskelette mainosalaa, senkin aivopesijät. "

"Muutenkin kaikki mainokset, jotka aina hakevat sitä samaa mitä saman tuotteen ja yhtiön edellinen mainos oli, on luovuuden puutteessa olevia omaperäisyyden puuttumisen aiheuttavan tyhjiön toistavia mainoksia, ei samannäköisiä, mutta sama idea, ettei vain kyllästy? Niinhän? Eihän? Ettehän?"

"Paitsi tietenkin, kun puhutaan kampanjoista, joissa on ideanakin edellämainittu, kun keksitään "siis sikamakee idis", käytetään sitä sitten todellakin. Mutta kaipa niitäkin täytyy olla, ei välttämättä ole aikaa tai resursseja uudistaa ja uudistaa kokoajan. Vai onko? tai pitäisikö? Ollaanko oikeasti vain niin laiskoja. Kuitenkin, jos ideaa pidetään pitkään käytössä, niin kai se silloin kuitenkin toimii? Ei ehkä minulle, mutta suurelle osalle kansaa, niin mikäs siinä. Silloinhan se on ihan toimiva. Mutta ei MULLE, ja tässähän kysyttiin mielipiteitä. Halusin tämän selventää, koska joku olisi varmasti tähän puuttunut tietäen posse.fi käyttäjät. "

"rippaako joku oikeasti mainoksia nettiin?"

"ihme juttu muuten että en telkkaria katso juuri lainkaan mut silti muistan lähes kaikki täälläkin mainitut mainokset, eli kai ne sitten ajaa asiansa joidenkin kohdalla kun jäävät niin helposti mieleen. "

"Jostain kaupallisesta radiosta tuli hetki sitten takuulla vuoden julmin mainos, jossa muistutettiin tänään vietettävästä AIDS-päivästä: Pikkutyttö (sydäntäsärkevällä, itkuisella äänellä): "Äiti, äiti!" Kertoja: "Mutta äiti ei vastaa, koska AIDS on vienyt hänen perheensä."

"Positiivisena juttuna tässä tulee kyllä mieleen just toi Sonyn mainittu tv-mainos, aivan mahtavana visuaalisesti ja taustakipalettakin olen jo etsimässä netistä; kontrastina överiks aina ja ikuisesti vedetyt Microsoftin tekopyhät "välitämme rahoist- siis lapsistanne"-setit. "

"mun mielestä mainonta vaikuttaa tosi negatiivisesti lasten ja nuorten (ja erityisesti tyttöjen) kehitykseen ja minä-kuvan syntymiseen. en nyt tarkoita että kaikki teinit ois vitun tyhmiä eikä tajuais ite ajatella mitään, mutta pakkohan just joidenkin kauneusihanteiden on vaikuttaa jossain määrin kun ihan pienestä asti mediassa näkyy se yks ja sama naisen ja miehen malli.. että mitäs sitten kun ei ite näytäkään samalta kun ne mainosten täydelliset miehet ja naiset, ei sitä varmaan helposti joku 10v tajua että kaikki ei voi, ei kuulu eikä saa näyttää samalta.. "

Jeh. "I'm lovin' it"

"Vitun mäkki muutenkin. Pistäis sen vitun iskulauseen lainausmerkkeihin."

"Jos ei halua nähdä kaupallista sontamainontaa, jolla koitetaan vaikuttaa ostopäätöksiisi, niin ei kai se tee susta katkeraa ?"

"Äitini on perhepäivähoitaja ja hänellä oli kerran hoidossa kersa minkä harrastus oli NAUHOITTAA NOITA SOTKA MAINOKSIA VIDEOLLE IHAN KIKSEISSÄÄN JA KEULIA SITTEN HOIDOSSA AINA ,ETTÄ SAIN TAAS UUDEN MAINOKSEN VIDEOLLE! :D "

"Arvostan TV-Shopin/Ostos-TV:n tänäkin päivänä suuresti, lähinnä sen kykyä tarjota ratkiriemukas rautaisannos huumoria vuodesta toiseen. "

"Meidän isi on tehny teiän äitien lapset"

Kirjoitti Antti Huttunen @ 11:24 AM

Read or Post a Comment

Ei mitään uutta auringon alla. Kaikkihan rakastavat inhota mainoksia, eritoten alalla olevat (mistä muuten tiedät kuka kirjoittaja on "alalla" ja kuka ei?).

Mainonta ON sponsoroitua taidetta ja taiteen tehtävähän on herättää tunteita – koko skaalalta. Usein se myös "myy tuotetta", mikä tietenkin on hyvä asia sekin (takaa taiteen tekemisen rahoituksen jatkuvuutta).

Posted by Anonymous Anonymous @ 1:58 AM #
 

Mitä sieniä sä vedät?

Mainonta on kyllä kulttuuria, mutta taidetta se ei siitä tee. Se edustaa vain kaupallisia arvoja, kaikki muu on mainonnassa vain kaupallisuudelle alisteista välinettä.

Posted by Blogger Antti @ 7:54 AM #
 
<< Home