Saturday, December 02, 2006

Tuottava synteesi

Jossain vaiheessa on tullut rustattua muutama sana siitä, että markkinointi ja innovointi ovat ne kaksi liiketoiminnan osa-aluetta, jotka lopultatuovat yritykselle rahaa. Tästä lähtökohdasta on houkutteleva ajatus saattaa yhteen kaksi hienoa analyysi, yksi kummastakin osa alueesta.

Brittiläisen Chartered Institute of Marketing eli CIM:in viestintäjohtaja Ray Jones on sanonut äskettäin, että markkinointi vaikuttaa yrityksen tulokseen huomattavasti muita toimintoja enemmän. Tältä pohjalta RNO:n toimitusjohtaja Pia Rautakorpi-Hannula työsti ajatteluaan.

- Markkinointi ei vaikuta yrityksen tulokseen muita toimintoja enemmän. Ei myöskään vähemmän. Riippuu täysin markkinoista, asiakkaista ja heidän valintamotiiveistaan, jakelukanavasta, taloudellisista resursseista, yrityksen tuotteista ja vaikka mistä muusta yrityksen arvoketjun osasta, missä investoitu raha tuottaa eniten. Itse uskon vahvasti siihen, että viime kädessä investoinnin pitäisi perustua asiakkaan valintamotiivien tuntemiseen ja niiden tyydyttämiseen, hän kirjoitti

Toinen tärkeä, mutta ei lainkaan yllättävä ja todella ilmeinen havainto hänellä oli siitä, että brittiläisen CIMin tekemän tutkimuksen mukaan markkinointiosaajia on pörssiyritysten hallituksissa liian vähän.

Kirnauskiksen Noora Ilorannan innovaatio-ajatuksista löytyi paljon hienoa. -Innovatiivisen yrityksen lähtökohta on innovatiivinen rekrytointi. Aivan, rekrytointiprosessi, joka ei etsi työntekijää mihinkään tehtävään, koulutustaustalla ei ole väliä ja tietoa työtehtävistä ei ole., hän pohdiskeli.

- Innovaatiolle täytyy antaa myös aikaa, idea ei aina synny vessareissulla. Googlella työaika on jaettu karkeasti seuraavanlaisesti: 70 % peruskauraa, 20 % kauraan liittyvää innovaatiota ja 10 % jotain ihan muuta. Innovaation suurin viholllinen on lannistaminen. Varmin tapa tappaa innovaatio on tyrmätä uusi haavoittuva idea. Innovatiivinen yritys ottaa riskejä, kokeilee ja epäonnistuu mieluummin kuin tutkii loputtomiin.

Naulan kantaan. Noissa kahdessa kappaleessa kiteytyy niin paljon vastauksia niihin perimmäisiin kysymyksiin. Sen enempää en ristisiitosta suorita, koska itseäsi eniten hyödyntävän vastauksen rakennat itse noiden kahden teesin ja oman antiteesisi synteesinä.

Rautakorpi-Hannulan ajatukset löydät kokonaisuudessaan täältä. Kirnauskiksen tekstiin pääset tällä linkillä.

Kenties joidenkin mielestä kuiva asia vaatii loppukevennyksen. Sen jälkeen, kun MOS II prelaunch-vaiheessa hieman tutkaili Batesin kanssa pakkonaitetun Y&R:n henkilöstörakennetta katosi henkilöstölista puulaakin sivuilta hyvin pian. Hauska yhteensattuma.

Kirjoitti Konsonantti @ 1:07 AM