Wednesday, November 29, 2006
Kilvasta kultainen kahle
Hyvä mainonta on luovaa. Näin sanotaan. Ja kauneuskilpailussa menestymisen väitetään korreloivan kaupalliseen menestykseen. Voi hyvinkin olla, eikä vähiten siitä syystä, että eittämättä työ, jonka suunnitteluun on panostettu paljon, saa myös paljon jatkopanostusta mediarahan muodossa.
Mitä tuo kauneuskilvoittelu sitten tekee luovalle suunnittelulle? Parhaassa tapauksessa se kannustaa suunnittelijoita parempiin suorituksiin. Mutta edistävätkö mainoskilpailut luovuutta? Itse suhtaudun asiaan skeptisesti. Pikemminkin näen niiden toimivan kultaisena häkkinä. Vanki ei tiedä olevansa vankina.
Nykyisellään sarjajaot väistämättä kannustavat tekemään töitä sarjoihin. En usko, että kovinkaan moni ihminen kykenee olemaan sille immuuni. Vaikkei sitä tiedosta, niin alitajunta tekee myyräntyötään. Kilpailujen ja sarjojen enemmistö ei yksinkertaisesti kannusta tekemään perinteisiltä urilta poikkeavaa.
Read or Post a Comment
<< Home