Wednesday, November 29, 2006

Luova on kone

Luovuus. Sitä taitaa jokainen reklaamipaakari aka mainosmaakari pohtia silloin tällöin. Se nähdään erityisenä kykynä, jota joko on tai ei ole. Ja ne, joilla sitä on, ovat omasta mielestään selkeä vähemmistö. Just joo. Luovuus on ensinnäkin ominaisuus joka koko ihmiskunnalla on.

Se, mihin luovuutta käyttää vaihtelee yksilöstä toiseen. Luovuus on kuitenkin ongelman ratkaisua. Oli kyseessä sitten mainosviestin lävitse vieminen, moottorin teknologia tai vaikka taitelijan tenkkapoo siitä, miten hän ilmaisisi itseään.

Mutta luovuuden käsittäminen inhimillisenä ominaisuutena on itsepetosta. Luovuus ei ole inhimillistä, vaan se voidaan synnyttää teknologisesti. Tätä nykyä Yhdysvalloissa Bill Boardin top-100 -listalta löytyy koneiden säveltämää musiikkia. Koneellinen luovuus voi olla jopa tehokkaampaa kuin ihmisten vastaava. Puhuuko poika bullshittiä?

Not. Kannattaa tutustua siihen, mitä neuroverkoilla pystyy tekemään. Kyseessä on oppiva systeemi, joka löytää syitä ja seurauksia, niiden suhteita ja sovelluksia sieltäkin, mistä ihmismieli ei osaa niitä löytää. Kakkonen odottaa mielenkiinnolla sitä, koska suuret ketjutoimistot tuovat kaupallisia neuroverkkosovelluksia mainosmarkkinoille. Mihin ihmisiä tarvitaan? No, rajaamaan ongelma.

Kirjoitti Antti Huttunen @ 3:30 AM