Wednesday, August 16, 2006
Propaganda
Televisiosta voi juuri nyt katsoa ihmisiä, joilla ei ole mahdollisuutta katsoa televisiosta suomalaista menoa. Tämä on vain vahva olettamus. Kysymyksessä on Pohjois-Korea. Äärimmäisen mielenkiintoinen dokumentti. Jollain tapaa tuo totalitäärisyys on kiehtovaa.
Vaikka maa ei ole kapitalistinen, niin puolueen toimesta markkinointiviestintä kyllä on maassa. Olkoonkin propagandaksi nimettävää näin ulkopuolelta katsottuna. Puolue on brändi. Ja puolueen kätyrit ovat ihan kuin tuotepäälliköitä höpöttämässä liturgiaa oman asiansa erinomaisuudesta ilman kriittisiä sanoja. Ne maksaisivat duunin menetyksen. Ihan kuin täällä kapitalistisessa maailmassa.
Ihmisten ongelmat ovat suurempia ja konkreettisempia. Tai ihmisillä on ihan oikeita ongelmia. Jos niitä ei ole, niin tilalle otetaan lännen malliin vähäpätöisiä. Jos ei muuta, niin koira tarvitsee terapeutin, epäonnistunut manikyyri vituttaa ja mitä näitä nyt on. Mutta. Ihmiset ovat olosuhteista huolimatta onnellisia.
Voisin joku päivä keräillä ajatuksia sotapropagandasta. Se on mielenkiintoinen laji se.
Täydennys. Kuvassa vilahti juuri maan ensimmäinen (virallinen) ulkomainos. Hyödykkeenä oli yhdessä eteläisen naapurin kanssa tuotettu auto. Mainos oli ihan samaa sarjaa kuin suomalainen automainonta. Joskin kirjaisimet poikkesivat (edukseen Volvo Sansista).
Read or Post a Comment
Sotapropaganda toimii hyvin yksinkertaisilla perussäännöillä: ihmisille pitää kertoa heidän olleen koko ajan oikeassa ja ensin pitää pelotella, sitten antaa toivoa.
Pohjois-Korea on jotakuinkin ainuita ulkomaankohteita joka oikeasti hitusen kutkuttaa. Se aiheuttaa minussa jopa puoliksi pelonsekaisi tuntemuksia, koska mitä jos "ne" eivät päästäisi pois... Hyvin jännittävää.
Se kuullostaa aivan pikkutyttöjen barbileikeiltä: "sit nää tekis sitä ja noi tätä...", kovin ennakoidulta ja valikoidulta. Siis koko maa ja etenkin se mitä turismojen halutaan nähdä ja havaita.