Friday, August 11, 2006

Lantaa ja Metroa

Tänään tuli Talouselämä. Se oli outoa, kun en muistanut sitä tilanneeni. Tuli jotenkin porvarillinen olo. Katsotaan ensi viikolla, jos jotain ruodittavaa siitä löytää.

Metro-lehti vaihtoi omistajaa. Onneksi en alkuvuodesta uutta duunia valitessa valinnut sitä. Koska kovasta yrityksestä huolimatta lehden kannattavuus on edelleenkin heikko. Tuskin edes plussalla. Ei ihme, että lehti myytiin, jos joku on ilmaisjakelusta valmis maksamaan.

En jaksa uskoa Satasen ja Metron rinnakkaiseloon. Se ei voi onnistua yhtä hyvin kuin Olarin kahden erilailla profiloituneen Prisman. Vittumainen kilpailija ostettiin markkinoilta.

Tiedättekö - varmasti tiedätte - ne mainiot raikkaita vihanneksia ja marjoja ja muita elintarvikkeita mainostavat somat kyltit teiden varsilla? "Mansikkaa 300m", "Perunoita", "Herneitä!!" ja muuta vastaavat. Joutsassa on yksi ihan ylittämätön samaa sarjaa: "Lantaa".

Ei muuten, mutta on se lystiä kuvitella, että vantaalaisen perheen farmariauton takatilaan lastataan säkillinen lantaa mökkimatkan varrelta petuniapenkkiä varten. Tunnelma varmasti tiivistyy. Mutta salaisuus. Vaikka karjatilojen määrä vähenee nopeaa vauhtia, lantaa saa varmasti myös lähellä mökkiä olevista kohteista.

Ellei tuo Joutsan lanta ole niin hyvää, että sitä kannattaa käydä hakemassa ihan Espoossa asti. Vaikkei tavaran tarvitse ollakaan hyvää, että sitä tultaisiin hakemaan valtakunnan toiselta reunalta. IKEA osoittaa tämän vallan mainiosti.

Ja sitten loppukevennys. Jos olet allerginen jargonille (se on jollekin vähän kuten kryptoniitti jollekin toiselle), vaihda blogia. Ippa Herzberg alkaa Imageneeringin toimitusjohtajuuden ohella vetämään yhtä lafkan uusista tuotteista: "Yritysten myynnin, rakenteiden ja prosessien kehittämistä ja integroimista brändiviestintään.". Paljon hienoa sanoja on saatu mukaan, mutta tietääköhän pojat itekään, mitä tuo meinaa ihan suomeksi?

Kirjoitti Antti Huttunen @ 12:36 PM