Tuesday, August 01, 2006
Pikku Pirkka-keskonen
Jos joku ei vielä tiedä, niin palautan teille mielenrauhan. Niksipirkka säilyy edelleen. Muutoin saa sitten nähdä A-lehtien hengentuotteena syntyneen Pirkka-lehden annin. Pirkka on kuulemma hävennyt Keskolaisuuttaan? Mitä? Miten voi hävetä jotain, jota ei ole pystynyt määrittelemään kunnolla Citymarket-kauppiaiden ammoisen kapinan jälkeen.
Jepjep - kuten Pressoa lanseerattiin. Vaikkakin tämä kirjaimet muodostavat hahmoja -konsepti oli Skandaalin toinen yritys. Ensimmäinen sai bumerangia. Lehden sisältöä muutetaan kaupallisempaan suuntaan. Toivottavasti se ei tarkoita sitä samaa laimeutta, mikä valtaosassa ns. asiakaslehdissä on. Pirkan vahvuus oli sen neutraalius. Siihen pystyi luottamaan. Toisessa kupissa ei paljoa painanut jonkun Renaultin asiakaslehden "elämä on niin ihanaa, auto toimii, huolto palvelee, lähden Roomaan, IHQ!" -linjaa. Ei se niin mene.
Miksi asiakaslehdissä ei ole "Mauno palasi Volvon rattiin - harharetki kesti yli 13 vuotta. Kaikki alkoi, kun Maunon huollossa saama palvelu oli onnetonta."-tyylisiä vähän kriittisempiä näkökulmia? Kaikista elämässä tapatuvista asioista kuitenkin puolet on keskimääräistä kielteisempiä. Ja tätä tarttumapintaa ei kovin monella ole munaa hyödyntää. Pusketaan siihen toiseen puoleen, tai sen ääripäähän, johon kaikki muutkin päätään kolauttelevat. Hei - yksi partio pystyy tappamaan koko joukkueen kiertämällä selustaan/sivustaan.
Keskohan juonii myös uutta plussapistejärjestelmää Tapiolan kanssa. Mitähän siitäkin tulee. Toivottavasti ymmärtäisivät pitää sen yksinkertaisena. Mahdollisimman yksinkertaisena. Sitten se ehkä toimii. Toisaalta on jännä nähdä, miten Keskon kanta-asiakkuuden houkuttelevuus vähenee, kun selkeästä asiakasedusta, laadukkaasta yleisaikakauslehdestä, tulee yksi mainoslärpäke muiden joukkoon. Ehkä paksunläntä, mutta mainoslärpäke.
Tokihan on aina toivoa, että lehteä tekevät tulevaisuudessa tuoreesti ajattelevat voimat. Sellaiset Mikot ja Maikit, jotka hustlaa, että kaupallisuus ei ole sitä valitutpalatmeininkiä. Eikä siinä vielä kaikki.
Ihan pieni vinkki tulevalle toimitukselle. Jalkautukaa kentälle, menkää kauppoihin (varsinkin pääkaupunkiseudun ulkopuolella), jutelkaa kauppiaiden kanssa, nauttikaa vaikka tuhdisti alkoholia, kunhan kaivatte esiin ne kaikki tuhannet ja taas tuhannet tarinat asiakkaiden kohtaamisista, mielenkiintoisista kohtaloista ja odotusten ylittämisestä. Antakaa asioille kasvot. Siis ne kauppiaan. Sillä ketä te olette, ei ole mitään merkitystä tai arvoa lukijalle.
Niin, ja auttakaa sitä mummoa valitsemaan se papupurkki ja kissanruoka. Kuunnelkaa, katsokaa, samaistukaa ja ymmärtäkää. Ja sen Keskolaisuudenkin voi unohtaa. K-kauppiuus on se juttu. Ja se on vähän syvempää kuin "mitä tänään syötäis?". Tällä hetkellä ehkä joku Rautian/K-raudan mainonta on lähimpänä sitä ydintä. Vaikka ei sekään ihan vielä parhaaseen hotspottiin uppoa.
Read or Post a Comment
Toisaalta on jännä nähdä, miten Keskon kanta-asiakkuuden houkuttelevuus vähenee, kun selkeästä asiakasedusta, laadukkaasta yleisaikakauslehdestä,
'
Minä kerään niin vähän pisteitä, etteivät ne ole aikoihin riittäneet lehden saamiseen. [Tiedä, montako Niksi-Pirkka-viisastelua maailma olisi muuten saanut nähdä.]
Kauppias toden totta esiin, sillä se on ainoa oikea kilpailuvaltti mitä K-ryhmällä on tarjota. Joissakin yksiköissä tämä toimii jo ihan mallikkaasti, mutta monessa paikkaa on rutkasti parantamisen varaa. Uskon kuitenkin vakaasti siihen, että esimerkiksi tulevien kauppiaiden esiintymiskykyyn tullaan ottamaan entistä enemmän huomiota kauppiaskoulutuksessa.
Ja se jalkautuminen. Se kannattaa tehdä. Itsekin makkarahyllyjä täyttäneenä tiedän, kuinka tärkeää on kohdata asiakas juuri siellä altaan reunalla, jotta ymmärtää asiakkaan halut ja tarpeet. Tämä pätee niin tuotevalikoimaan kuin hinnoitteluun, mutta myös yhtä hyvin asiakaspalveluun ja kauppiaan rooliin.
Nikseissä tekijänoikeusongelmia?
http://www.turunsanomat.fi/talous/?ts=1,3:1004:0:0,4:4:0:1:2006-08-02,104:4:395540,1:0:0:0:0:0:
Oikeasti liian monessa mainostoimistossa jalkaudutaan aivan liian vähän.
PA, vanhoista sukkahousuista voit tehdä kätevän telineen, johon voi sujauttaa irtirepäisemäsi Niksi-Pirkka-sivut. Sukkahousuille löytyy viimein hyötykäyttöä ja löydät niksit aina kun niitä tarvitset.
Sit paljastus. MacGyver luki Pirkkaa. Ei se niin fiksu ollut oikeasti.
Iso myymälä koko on haaste. Kauppiaankin pitäisi kohdata asiakkaat eikä olla jossain takahuoneessa. Siksi jossain CM:ssä pitäisi osastopääliköiden pystyä ottamaan se "kauppiaan" rooli aina omalla tontillaan.
Toisaalta on jännä nähdä, miten Keskon kanta-asiakkuuden houkuttelevuus vähenee, kun selkeästä asiakasedusta, laadukkaasta yleisaikakauslehdestä...
Minä toivon, että tämä oli sarkasmia, ironiaa tai edes jotakin sen suuntaista. Jos viime aikoina olet lukenut Pirkkaa, huomaat, ettei siinä ole oikein mitään muuta kuin mainoksia ja piilomainontaa. Laadukkaasta yleisaikakauslehdestä ei Pirkassa ole vuosikausiin ollut tietoakaan, ainakaan siinä mielessä miten minä laadun tai yleisaikakauslehden ominaispiirteet käsitän.
Mielestäni laatuun ei kuulu myyntityrkytys, laadukkaaseen aikakauslehteen ei kuulu useita koko sivun postimyyntimainoksia huuhaatuotteista (esim. magneettihoidot ja luontaistuotteet). Mutta niin, tämähän on vain minun mielipiteeni.
Antti, sukuun mahtuu yksi CM-kauppias ja sitä kautta myös muutama muu on tullut tutuiksi. Heidän kohdallaan nostan kyllä hattua juuri siitä syystä, että he näkyvät kaupoissaan. He tekevät sitä samaa raadollista hyllyntäyttöä kuin ketä tahansa kesäapulainen, jos siihen on juuri sillä hetkellä tarvetta. Tämän toivon tarttuvan myös muualle.
Toki osastopäälliköilläkin pitäisi olla enemmän vastuuta tässä suhteessa. Se on asenteesta kiinni, valitettavasti sitä ei aina kaupan alalla tarpeeksi löydy. Asennetta taas saadaan sitouttamalla ihmiset ja sen olen jo nähnyt varsin hyvin toimivan.
Niin Eve, miten tuosta mennään kaupallisempaan suuntaan.
Niin Eve, miten tuosta mennään kaupallisempaan suuntaan.
Sitä minäkin enemmän tai vähemmän suurella innolla odotan. Nähtäväksi jää. Kenties piilomainontajuttuihin tulee suoraan kuvateksteihin hinnat sekä ostopaikat...?
Onneksi se ei sentään ole niin vakavaa, tartuin vain ilmaisuusi: tökkäisi silmään sopivasti aamulla.
Siihen kuuluukin tarttua. Keskustelu on kivaa.